Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur läser prisjakt/dittpris/pricerunner av priser?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-16, 08:13 #1
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
Hej!

Är intresserad av att göra en liten sida som bevakar priser och produkter från ett 10tal olika butiker ute på nätet.
Det är dock väldigt ansträngande att sitta och övervaka dem och uppdatera dem manuellt.
Utgår från www.prisjakt.nu som är en mycket kompetent sida och misstänker att dem varken lagt upp, eller uppdaterar alla produkter själva.
Någon teori om hur dem går tillväga? Eller hur jag skall gå tillväga för att göra en enkel och smidig lösning.

Kommer nog begränsa mig till max 500 produkter och från ett 10-20tal olika ställen att plocka datan från.
Det kommer dock vara väldigt nischat och inte ha något med nåt som prisjakt, pricerunner och dittpris jobbar inom.

Någon som har lite tips?
Tack på förhand.

Mvh Fredrik
fiend är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 08:23 #2
zilda zilda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 84
zilda zilda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 84
Fråga butikerna om dom kan tillhanda hålla priserna på produkterna på en speciell websida i ett uppspecat format som du automatiskt kan parsa och lägga in i din databas med ett skript.
zilda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 08:27 #3
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
Problemet med dessa butiker är att det inte direkt är några stora butiker, eller speciellt "tekniskt kunniga". Det är mest egenknackade småsidor, samt "standard oscommerce-sidor". :/
Så jag tvivlar på att alla dessa butiker kan tillhandahålla detta.

Mvh Fredrik
fiend är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 09:03 #4
caipirinha caipirinha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 52
caipirinha caipirinha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 52
Stämmer det där med pris filerna. Är en vanlig text fil (mer eller mindre en sql dump typ) som innehåller det man
vill ha med. Tex pricerunner vill ha med det mesta, t.o.m onödiga saker men det går rykten att dom säljer sina
kunders prislistor så "konkurenter" kan automatiskt uppdatera sina prislistor efter det och alltid ligga 1% under.
caipirinha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 12:52 #5
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
fiend fiend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 25
Skulle det fungera om man kanske lade upp en länk till varje sida separat för varje produkt och företag så kan man ha ett script som läser av hela sidan utifrån det avgör man om priset förändrats mm?
Men då blir det jobbigt om de ändrar om i sina system mm :/
Eller lägger till / flyttar produkter etc..

Mvh Fredrik
fiend är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 13:20 #6
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
Om det är en nisch som inte finns med i Pricerunner, etc. kanske det går att övertala ägarna av butikerna att exportera sina data i lämpligt format?

Annars är tipset att du börjar läsa in dig på regular expressions. Vilket dock, som du säger, kan bli jobbigt om butikerna ändrar om.

Så här gör Pricerunner:
Citat:
Information som presenteras på Pricerunner.com samlas in på följande sätt:
1. Med hjälp av agentteknik samlar vi kontinuerligt in produkt- och prisinformation från återförsäljare och tillverkare på nätet. Information lagrar vi sedan tillfälligt i vår databas. (Agentteknik är en mjukvara som automatiskt går ut på Internet och hämtar in detaljerad information.)
2. Vissa återförsäljare skickar regelbunden information innehållande bl a prisuppgifter från sitt ekonomisystem/webshop till oss på Pricerunner.com. Filen läses sedan in automatiskt i vår databas(filformatet kan t ex vara en tabseparerad textfil).
3. Utöver detta har vi ”Prisagenter” som regelbundet går och läser av sortiment och priser i butik och sedan uppdaterar databasen med denna information. Detta för att ge konsumenterna en bra bild av utbudet på hela den svenska marknaden.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 13:31 #7
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
firend google är din vänn om du verkligne vill ha fram hur dom får fram sakerna på, finns en cachad sida av inlogg till (tror det var) prisjakts ställen där dom hämtar info i från, i vissa fall är det ftp och i vissa fall är det special sidor som listar produkterna.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 14:10 #8
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Skriv din sida som du vill ha den och gör ett xml format hur du vill ha datan för de olika siterna, sen erbjuder du dem att synas på din sida mot att de gör en xml fil tillgänglig för dig, du kan även mot att de visar deras databas struktur skriva script som genererar filen i det formatet du vill ha som du sedan skickar till dem.

Om de vill synas på din sida måste de anpassa sig.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 14:27 #9
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
magic det där skulle verklinge inte vara bra ur konkuranssyfte?!
tips googla på site:get.prisjakt.nu .. kan vara gamalt men ger en liten bild över hur dom hämtar in. om det inte är grejer för att luras med folk
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-16, 17:39 #10
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
På min prisagent (www.paketpris.se) kör jag med både att jag får en fil av butiken som jag mixar in på min sida och att jag hämtar pris för pris i realtid.

Realtid är ju att föredra då priset aldrig blir fel. Men då bör man hämta priset från en separat sida som bara är till för prisagenter. (vissa butiker har det) Om man hämtar från den vanliga HTML sidan så är risken att det blir fel på priserna när dom uppdaterar sin layout.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017