FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har skickat en faktura till en kund som inte betalar den dag då fakturan förfalligt. Mina villkor ser ut enligt nedan. Betalningsvillkor: Efter förfallodagen debiteras dröjesmålsränta/månad enligt räntelagen med 21 % över gällande diskonto. Betalning ska vara oss tillhanda 20 dagar efter enligt förfallodatum. Har hört från andra att ett företag inte är skyldig att betala en faktura om den ställs på 20 dagar netto. Utan kan med laglig/juridisk rätt vänta tills 30 dagar har gått. Stämmer detta? Likaså, måste min kund opponera sig emot detta inom en viss tid efter kunden fått fakturan för att dom inte ska få betala någon avgift när dom då betalar efter 30 dagar? När jag ska debitera dröjsmålsränta så beräknas denna för ett helt år, dvs. 365 dagar om man inte anger som i mitt exempel - dröjesmålsränta/månad. Har jag då rätt att debitera dröjsmålsränta baserat på 30 dagar? Stämmer det också att jag utan påminnelse genom att kanske ringa till kunden och göra den observant att fakturan har förfalligt kan debitera dröjsmålsränta från dag 1? Någon som vill förklara och kanske även rätta mig om jag har skrivit fel i mina betalningsvillkor. Tacksam för ett svar. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ojdå, jag är trött men jag gör ett försök:
Kunden skall med betala denna faktura inom 20 dagar, men om han/hon inte gör det så kan du påminna en gång utan påslag från dag 21. När 30dagar passerat lägger du på 50kr i avgift ... Det måste alltså passera 30 dagar från fakturadatumet innan några extra kostnader får debiteras. Kunden kan/har inget att opponera sig emot rent juridiskt... Räntan á 21% (normalt är väl 12%?, skrivfel?) beräknas mellan förfallodagarna efterhand som fakturorna/påminnelserna förfaller och baseras på beloppet..Tror jag att det är.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Betyder det att man kan skita betala en faktura i tid om den är på under 30 dagar bara man betalar den innom 30 utan dom kan överlämmna den eller kräva något?
Känns lite fel att man inte skulle kunna bestämma antal dagar själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Klart du kan bestämma, men de flesta bolagen kommer ändå betala efter 30 dagar. Ju större företag som du fakturerar ju större chans att de inte betalar i tid, en regel som alltid slår in.
Kanske ska läggas till varför man gör så... Ju större bolga ju mer pengar det handlar om som kommer att betalas ut. Ju längre man håller i pengarna ju mer ränta får man på dessa, alltså om ett företag betalar ut X kr i månaden till sina leverantörer och gör det X antal dagar tidigare än vad som står i lagen så gör de en ren förlust på att släppa dessa kronor i förlorad ränta på sina pengar. Hoppas den förklaringen hjälpte ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Tack för era svar! Citat:
Citat:
Citat:
Om jag har fattat det rätt så räknar man normalt ut påminnelseavgifterså baserat på 365 dagar utifrån fakturans belopp. Men om jag skriver dröjesmålsränta/månad har jag då rätt att räkna ut påminnelseavgiften på 30 dagar i stället? Detta är också något jag hört... men är inte riktigt säker på om det stämmer /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
21%+referensräntan per MÅNAD faller ju nästan under allmänt åtal för ocker :-). OK, inte riktigt, men är kunden en privatperson skulle du knappast få igenom det i en tvist.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |