Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sätta Charset i HTML-koden samt i HTTP-huvudet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-14, 22:52 #11
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nykomling

Citat:
Originally posted by Andrres@Mar 14 2006, 18:56

Migroup använder ISO på sin sida, därför blir din text fel där.
Du sparar dokumentet som UTF i Textpad, och du anger charset UTF i dokumentet. Då ska det fungera i både browsers och sökmotorer.
Finns ingen anledning att lägga in charset i nån php-header, eftersom du redan lagt in det i en metatagg (syftet är detsamma).

Jag har angett UTF i båda Textpad och i dokumentet. Men om problemet ligger i at alla sidor som använder iso visar min sida fel så kan jag kanske bara byta till iso istället? Problemet är at när jag byter till iso så uppstår samma problem :blink:

Jag blir snart galen :P
krangass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 11:18 #12
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Du ska inte utgå från den där testsajten (migroup), den är för enkel.
Med sökmotorerna bör det inte bli nåt problem, oavsett om du använder utf eller iso (om din sida är korrekt).
Visst kan du använda iso istället (ansi i textpad och tex iso-8859-1 i dokumentet), och då bör det fungera även på migroup.
Om du redovisar här exakt hur du gjort senaste ändringarna, så kanske det blir lättare att lösa.
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 18:01 #13
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Andrres@Mar 15 2006, 12:18

Du ska inte utgå från den där testsajten (migroup), den är för enkel.
Med sökmotorerna bör det inte bli nåt problem, oavsett om du använder utf eller iso (om din sida är korrekt).
Visst kan du använda iso istället (ansi i textpad och tex iso-8859-1 i dokumentet), och då bör det fungera även på migroup.
Om du redovisar här exakt hur du gjort senaste ändringarna, så kanske det blir lättare att lösa.

Jag har bytt til iso istället, tack för att ni har stått ut med mig, och tack för alla tips och råd Jag uppskattar verkligen all den hjälp jag har fått!!
krangass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-15, 19:33 #14
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by krangass@Mar 15 2006, 19:01

Jag har bytt til iso istället, tack för att ni har stått ut med mig, och tack för alla tips och råd Jag uppskattar verkligen all den hjälp jag har fått!!
Hmm.. Bra att det fixade sig för dig, men jag tycker att du fick kompromissa. Du hade bestämt dig för UTF-8, vad skulle ha hänt om du var tvungen att ha den?

Iallafall, character encoding för en browser kan specifieras av två saker.

1. Headern, den raden som säger "Content-type: text/html; charset=utf-8", som servern skickar INNAN den skickar din html-fil.

2. Meta-taggen.

Men låt oss börja enkelt. Säg att du har 1 enda statisk html-fil, med endast ASCII-tecken. Character encoding är ju inte direkt intressant eftersom dessa kodas likadant. Så inga bekymmer.

Men så fort du sparar din statiska html-fil med exempelvis svenska tecken i den, så räcker inte ASCII till, och du måste bestämma dig för en kodning som har stöd för tecknet. I sverige är det ISO-8859-1 eller Latin1 som har varit populärt. Idag är det fler och fler som går över till UTF-8, eftersom det är Unicode och man kan lagra betydligt fler tecken än i Latin1, vilket är signifikant för multinationella siter. Så din självaste html-fil har en viss kodning när den sparas.

När webbservern ska skicka den vidare, kan servern specifiera kodningen av datat till browsern mha headern. En del servrar är konfigurerade att specifiera enkodning och en del struntar i det och låter dig specifiera det per fil basis genom att skicka ut en header i något av serverspråken. Om browsern inte får kodningen från servern, kan den titta i meta-taggen. Får den inte kodningen där, så tar den som är default för browsern.

Vad händer då om filen är kodad med utf-8, headern säger iso-8859-1, och meta-taggen Shift_JIS? Ja, som du ser, så vill man gärna se till att man har samma kodning på alla ställen. Har man det, så har man gjort rätt.

Det finns ett undantag. I vissa fall, använder man dynamiska sidor. Dvs, applikationen (säg en jsp-fil) hämtar data från databasen och visar för browsern. Om man inte använt några specialtecken i självaste JSP-koden, behöver inte JSP-filen vara kodad i samma encoding som innehållet. Med andra ord, en CP_850 fil kan mycket väl hämta UTF-8 data från databasen och servera den till klienten. (Observera att det står MÅSTE INTE, däremot är det bra om man håller samma kodning hela vägen oavsett, så slipper man skjuta sig i foten)
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 22:15 #15
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by krangass@Mar 14 2006, 17:22
Jag antar att det fortfarande är problem. Om jag går in på http://www.migroup.se/soekord.asp och får den att hämta sökord från min hemsida så kommer "Puppia", "hundkläder" och "moderiktiga hundkläder" upp. Detta händer inte på andra svenska sidor som till exempel www.seologik.se, www.petfashion.se eller www.hundomera.se.
Det är inte ovanligt att det tar två veckor (beroende på hur intressant sökmotorn finner den) innan en sida uppdateras i en sökmotor. Om du ändrar något måste du alltså vänta ett bar tag innan du kan se hur den visas i sökmotorer (och för att kolla kan du ju jämföra vad du lagt ut senast med hur sökmotorns sida ser ut...)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 22:21 #16
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

med google ser allt utmärkt ut... klippt från google,.. teckenuppsättningen i var utf-8 i googles cachade fil, inga märkliga tecken där inte.
Citat:
Puppia Sweden, distributör av Puppias moderiktiga hundkläder i ...
Puppia Sweden, distributör av moderiktiga hundkläder och accessoarer från Puppia. Information om Puppias kollektion av exklusiva hundkläder, bäddar, ...
www.puppia.se/OmPuppia.html - 4k - Im Cache - Ähnliche Seiten
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017