FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, tänkte höra om någon vet om ett svenskt webbhotell med ett bra skydd mot ddos-attacker?
Jag vet att det ska finnas några typer av skydd. Exempelvis har webbhotell i USA "ddos protection". Fínns detta på något av de svenska webbhotellen också? Har nämligen ganska stora problem. Någon/några sänker min sajt hela tiden. Jag har Webcows idag, de säger att man inte kan skydda sig mot ddos-attacker, men jag betvivlar detta. De nämde också att man kunde köpa en värstingserver för 50-100 000:-, och då skulle denna klara av ddos-attacker. Men jag har på känn att det måste finnas något bättre alternativ och framför allt billigare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad är det för sorts attacker du får?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Webcows verkar mycket korkade om dom säger att du skydder dig genom köpa en server för 50-100k. Måste vara året med idiotiska sak någon har sagt.
Överbelastnings attack som går ut på fylla transit länken är mycket svår att skydda sig emot, kräver att man har då har många Gbit. Går så sätt att få bort den attackerade målet för skydda alla andra som sitter i nätet men löser inte problemet för den som blir attackerad. Andra dos/ddos som går ut att belasta servern endast genom syn attack eller andra attacker mot olika service på servern för att få den att dö eller belastas är lätt att skydda sig emot. IDS/IPS/FW klarar oftast skydda mycket bra emot det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Återigen, vad är det för sorts attack? Försvaret ser helt annorlunda ut om det är en ren bandbreddsattack än om det är en riktad attack mot tjänster, script, etc.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan man inte se vart attacken kommerifrån då?
Man borde väl kunna det om dom använder javascriptet som laddar samma bild om och om igen...? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Poängen med DDOS-attack (Distributed Denial of Service) är att mha ett stort nätverk av maskiner under ens eget kontroll, simulera legitim trafik till en tjänst. Trafiken is sig ser ofta ut precis som vanligt, och ingen maskin, eller för den delen människa kan avgöra ifall den är legitim eller bara del av en DDOS-attack. Ta ett exempel. Jag skriver en trojan och smittar 400 000 datorer. När jag etablerar kontroll över alla dessa, beordrar jag dem helt enkelt att göra en GET / HTTP/1.1 på www.tradera.com. Hur kan då traderas "skydd" vad det nu må vara, urskilja dessa från vanliga människor som surfar med sina browsers? Det är inget som hindrar mig att göra min trojan så smart att den beter sig exakt som IE exempelvis. Att ha skydd mot DOS-attacker (obs avsaknaden av ena D-t), dvs vanliga Denial of Service attacker, är däremot möjligt beroende vad för hål som utnyttjas. En DOS-attack, måste utnyttja ett hål, medan DDOS kan helt enkelt bara använda tjänsteleverantörens begränsade bandbredd som "hål". Så, personligen skulle jag aldrig välja ett webbhotell som påstår sig ha "skydd mot ddos". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visserligen finns det ingen magisk lösning, men applikationsspecifika attacker går ofta att mitigera tämligen effektivt. Tillvägagångssättet är dock unikt för varje sorts attack, men ofta går det att skriva om scripts, använda en PHP-optimerare, låta en snabb statisk/cachande webserver ta hand om requestsen, och/eller sätta upp begränsande brandväggsregler.
Rent bandbreddskäkande attacker är det lite värre med, men om sidan exempelvis har en svensk målgrupp är en enkel metod att strypa global trafik medan attackerna pågår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det jag blir mest irriterad över är självaste benämning av ordet skydd. För mig låter det som att de "gjort vad de kan för att minimera risker för skada vid DDOS", inte att de har någon form av skydd. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|