Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ddos-skydd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-11, 18:38 #1
Jesper Jesper är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Medlem

Hej, tänkte höra om någon vet om ett svenskt webbhotell med ett bra skydd mot ddos-attacker?
Jag vet att det ska finnas några typer av skydd. Exempelvis har webbhotell i USA "ddos protection". Fínns detta på något av de svenska webbhotellen också?

Har nämligen ganska stora problem. Någon/några sänker min sajt hela tiden. Jag har Webcows idag, de säger att man inte kan skydda sig mot ddos-attacker, men jag betvivlar detta. De nämde också att man kunde köpa en värstingserver för 50-100 000:-, och då skulle denna klara av ddos-attacker.

Men jag har på känn att det måste finnas något bättre alternativ och framför allt billigare.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 21:19 #2
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare

Vad är det för sorts attacker du får?
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 23:07 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Webcows verkar mycket korkade om dom säger att du skydder dig genom köpa en server för 50-100k. Måste vara året med idiotiska sak någon har sagt.

Överbelastnings attack som går ut på fylla transit länken är mycket svår att skydda sig emot, kräver att man har då har många Gbit. Går så sätt att få bort den attackerade målet för skydda alla andra som sitter i nätet men löser inte problemet för den som blir attackerad.

Andra dos/ddos som går ut att belasta servern endast genom syn attack eller andra attacker mot olika service på servern för att få den att dö eller belastas är lätt att skydda sig emot. IDS/IPS/FW klarar oftast skydda mycket bra emot det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 01:44 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 12 2006, 00:07
Webcows verkar mycket korkade om dom säger att du skydder dig genom köpa en server för 50-100k. Måste vara året med idiotiska sak någon har sagt.

Överbelastnings attack som går ut på fylla transit länken är mycket svår att skydda sig emot, kräver att man har då har många Gbit. Går så sätt att få bort den attackerade målet för skydda alla andra som sitter i nätet men löser inte problemet för den som blir attackerad.

Andra dos/ddos som går ut att belasta servern endast genom syn attack eller andra attacker mot olika service på servern för att få den att dö eller belastas är lätt att skydda sig emot. IDS/IPS/FW klarar oftast skydda mycket bra emot det.
Kan ju tillägga att det Webcows sa var att de större sajterna sitter på "stora" servrar och bra liner som klarar av attacker. Och att en seriös server kostade kring 50-100 k. Jag kanske var lite otydlig där.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 08:48 #5
Flitig postare

Flitig postare

Återigen, vad är det för sorts attack? Försvaret ser helt annorlunda ut om det är en ren bandbreddsattack än om det är en riktad attack mot tjänster, script, etc.
Oläst 2006-03-12, 08:58 #6
pajass avatar
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem
pajass avatar

Reg.datum: Mar 2005
Kan man inte se vart attacken kommerifrån då?
Man borde väl kunna det om dom använder javascriptet som laddar samma bild om och om igen...?
pajas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 09:46 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by Jesper@Mar 11 2006, 19:38
Hej, tänkte höra om någon vet om ett svenskt webbhotell med ett bra skydd mot ddos-attacker?
Jag vet att det ska finnas några typer av skydd. Exempelvis har webbhotell i USA "ddos protection". Fínns detta på något av de svenska webbhotellen också?

Har nämligen ganska stora problem. Någon/några sänker min sajt hela tiden. Jag har Webcows idag, de säger att man inte kan skydda sig mot ddos-attacker, men jag betvivlar detta. De nämde också att man kunde köpa en värstingserver för 50-100 000:-, och då skulle denna klara av ddos-attacker.

Men jag har på känn att det måste finnas något bättre alternativ och framför allt billigare.
Alla som påstår sig ha skydd mot ddos-attacker talar om hur inkompetenta de är. Det går inte att skydda sig mot DDOS, lika lite som man kan skydda sig mot spam. Det går att minimera risken för spam genom att inte lägga ut sin email-adress överallt, men att skydda sig, nej.

Poängen med DDOS-attack (Distributed Denial of Service) är att mha ett stort nätverk av maskiner under ens eget kontroll, simulera legitim trafik till en tjänst. Trafiken is sig ser ofta ut precis som vanligt, och ingen maskin, eller för den delen människa kan avgöra ifall den är legitim eller bara del av en DDOS-attack.

Ta ett exempel. Jag skriver en trojan och smittar 400 000 datorer. När jag etablerar kontroll över alla dessa, beordrar jag dem helt enkelt att göra en GET / HTTP/1.1 på www.tradera.com. Hur kan då traderas "skydd" vad det nu må vara, urskilja dessa från vanliga människor som surfar med sina browsers? Det är inget som hindrar mig att göra min trojan så smart att den beter sig exakt som IE exempelvis.

Att ha skydd mot DOS-attacker (obs avsaknaden av ena D-t), dvs vanliga Denial of Service attacker, är däremot möjligt beroende vad för hål som utnyttjas. En DOS-attack, måste utnyttja ett hål, medan DDOS kan helt enkelt bara använda tjänsteleverantörens begränsade bandbredd som "hål".

Så, personligen skulle jag aldrig välja ett webbhotell som påstår sig ha "skydd mot ddos".
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 09:48 #8
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by pajas@Mar 12 2006, 09:58
Kan man inte se vart attacken kommerifrån då?
Man borde väl kunna det om dom använder javascriptet som laddar samma bild om och om igen...?
Det kan du. Från flera tusen till miljontals datorer runtom världen. (Det är ju vad en DDOS är).
Oläst 2006-03-12, 11:38 #9
Flitig postare

Flitig postare

Visserligen finns det ingen magisk lösning, men applikationsspecifika attacker går ofta att mitigera tämligen effektivt. Tillvägagångssättet är dock unikt för varje sorts attack, men ofta går det att skriva om scripts, använda en PHP-optimerare, låta en snabb statisk/cachande webserver ta hand om requestsen, och/eller sätta upp begränsande brandväggsregler.
Rent bandbreddskäkande attacker är det lite värre med, men om sidan exempelvis har en svensk målgrupp är en enkel metod att strypa global trafik medan attackerna pågår.
Oläst 2006-03-12, 13:20 #10
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by PRQ@Mar 12 2006, 12:38
Visserligen finns det ingen magisk lösning, men applikationsspecifika attacker går ofta att mitigera tämligen effektivt. Tillvägagångssättet är dock unikt för varje sorts attack, men ofta går det att skriva om scripts, använda en PHP-optimerare, låta en snabb statisk/cachande webserver ta hand om requestsen, och/eller sätta upp begränsande brandväggsregler.
Rent bandbreddskäkande attacker är det lite värre med, men om sidan exempelvis har en svensk målgrupp är en enkel metod att strypa global trafik medan attackerna pågår.
Jo visst, det är någon lösning som _kan_ funka om man har tur. Är det frågan om DDOS attack, så kommer även din "stryppunkt" vara utsatt för regn av paket, som den måste analysera för att kunna släppa förbi eller droppa (beroende på ip-adress). Även om den analysen, inte är så resurskrävande kanske, så går det nog i taket vid en riktig DDOS.

Det jag blir mest irriterad över är självaste benämning av ordet skydd. För mig låter det som att de "gjort vad de kan för att minimera risker för skada vid DDOS", inte att de har någon form av skydd.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017