FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, möjligt att jag postar detta i fel avdelning och isåfall ber jag någon moderator flytta tråden.
Nu till min fråga: Hur beräknar man hur mycket bandbredd man ungefär behöver i detta exempel. Jag streamar ut video till min webbplats och kvalliten på filmerna är 500kbit/s. 1000 personer ska utan problem kunna se på videon samtidigt. Fråga 2, vad drar minst bandbredd: jag streamar ut videon till webbplatsen eller att filen (200mb) är uppladdad till min server och folk trycker igång den automatiskt, för att jämföra så kan vi säga att 1000 pers trycker igång videon samtidigt. Tacksam för hjälp. Mvh Robert |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Robert,
Om du vill att 1000 personer skall kunna se klippet samtidigt så behöver du 500Mbps och en del mer för att "kontrollpaket" osv skall komma fram. Så, säg 600 megabit ungefär. Mvh Anders - Som just nu arbetar hos en större streamingleverantör i Sverige |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det låter som du sysslar med laglig verksamhet, därför kan du fundera på om Bittorrent skulle kunna passa i ditt fall. Det går ut på att den första personen laddar ner filen och sedan delar den vidare till den andra som laddar ner. På så vis kan man får ner bandbredden radikalt. Bandbredd är dyrt, därför är det en extra intressant lösning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
jensjakob. Bittorrent tankar man ner filer ifrån. Det funkar inte att streama via en sådan teknik.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Visste inte att streaming var ett absolut krav och ville därför föreslå detta.
I många fall skulle nämligen jag själv strunta i om jag behövde ladda ner en fil, eller om jag kunde titta direkt. Därav mitt kreativa förslag utanför givna ramar. Hoppas du förstår mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Själv har jag inte förstått vitsen med att streama filmerna. Jag personligen vill tanka hem filmen först och därefter titta på den. Men nu var det inte det detta handlade om. Förlåt för offtopic.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Fördelen med att streama ut en film är att besökaren kan hindras från att plocka hem filmen och sprida den vidare.
Som upphovsman kan det finnas ett sådant intresse ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
exakt jonny...det var iofs det jag menade men ville inte skriva om det
![]() .....och när man måste krångla till det så skickar de flesta heller vidare en länk till filmen än att böka med det och sprida den via annat media. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att streama ut video är helt onödigt i vissa fall, bättre att dom kan ladda hem den direkt. Finns fördelar för just Streaming och då vid multicast eller speciala video konferanser
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|