FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Det tycks vara förbjudet att vara en affiliate åt utländska poker bolag,
men hur ligger det till med svenska poker bolagen då?? =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är inte förbjudet med vare sig det ena eller det andra. Lotteriinspektionen har typ bestämt att inga åtal ska väckas om man riktar sig mot utlandet. Så en sajt på engelska är ok. Sen att aftonbladet och expressen fortfarande främjar utländska spelbolag hejvilt utan att nåt händer är ju ganska intressant. Dessutom hör man ofta på radion att de gör reklam för utländska spelbolag och jag tror de sänds från Sverige, typ mix megapol eller nåt.
Att lotteriinspektionen är så passiv tyder på att de antingen är väldigt inkompetenta eller att spelmonopolet är på upphällningen. Eller nån anledning jag inte vet om :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Hehe ok
Alltså om jag blir affiliate för utländska poker bolag och inriktar mig mot utländska besökare så är det lugnt?? Alltså kan man endast bli stämd om man riktar sig mot svenska besökare?? Då spelar det inte någon roll om det är ett svenskt eller utländskt poker bolag?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Den lagen går att komma runt. Det är inte reklam för spelbolagen som är förbjudet utan reklam för spel. Spelföretagen utnyttjar det genom att göra reklam för annat som inte direkt har med spel att göra. Har för mig att Affiliate Lounge sysslar med sånt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det inte så att alla väntar på ett prejudikat....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Expressen blev fällda och deras chefredaktör fick böta så prejudikat finns nog redan. Det är klart annonserna de visar nu undviker att explicit nämna att det är poker om pengar det handlar om, och dem annonserna finns det kanske inget prejudikat mot. Jag tror nog att de skulle fällas om de drogs inför rätta ändå för det är ju helt klart främjande av utländskt lotteri.
Vilket påminner mig, igår var jag på bio och där hade Betsson en reklamfilm där det stod nåt i stil med "Ner med spelmonopolet".. Mina tolkningar är dessa: Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo reklam för spelen som påstås vara förbjuden, inte spelbolagen men enligt emils påstående så om jag har en svensk sida med svenska besökare så kan jag inte göra reklam eller vara en affiliate för pokerspel åt svenska eller utländska pokerbolagen eftersom då riskerar jag få böter eller bli stämd??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Korrekt. Trots det är det många som gör det ändå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
ok hehe, men vad skulle man kunna få för straff eller böter om man fick för sig att bli en poker affiliate och göra reklam för svenska besökare??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En till intressant fråga är ju vem som bryter mot lagen ifall man lägger upp annonser för utländska bettingföretag via ett affiliate nätverk. Är det hemsidesägaren för att han upplåter utrymme på sajten eller är det affiliate nätverket eftersom dom tagit på sig att marknadsföra bettingföretaget?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|