Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Man skall INTE synda!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-03, 22:19 #1
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Lärt mig lite om Judendomen i skolan... En självklar regel i den religionen är att man INTE ska synda.
Liksom i många andra religioner.

Ok, ja. Man ska INTE synda enligt "gudarna".

T ex:
I Judendomen, så kan man få sina synder förlåtna genom att offra en höna (eller kanske var en tupp kommer inte ihåg exakt) ovanför huvudet på en, på en viss dag.

Egentligen mysko att det finns sätt att bli förlåten på om man syndat... När en viktig regel i flera religoner är att man INTE ska synda.

Ja, jag påpekade detta till läraren, kommer inte ihåg exakt vad hon gav för svar. Nånting om Eva & Adam, att människor kan begå misstag. Att man ibland kan råka synda.

Tänk efter, Tror det är muslimer som tar stenhårt på det här med att fasta, för deras religion säger det åt dom. Men borde man inte då också ta stenhårt på det här med att synda också? Tydligen inte eftersom det finns sätt att bli förlåten på.

Ville bara påpeka detta med denna tråd.
Nicke85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-03, 22:46 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
När jag påpekade en liknande grej i skolan, det är länge sen nu, men då fick jag inte vara med på dessa lektioner mer och fick IG

Jag ifrågasatte det med Adam å Eva, om det nu bara var de 2 i början, hur fan kan vi alla andra blivit till? Då var de ju tvungna att sätta på syskonen ju
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-04, 00:47 #3
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Hm lite mer religionskunskap hade nog inte skadat.
Synda skall du inte göra i någon trosinriktining. Skillnaden på begreppet synd och dess ursprung är däremot lite olika.
Du kan födas i synd och skall med gärningar i ditt liv befria dig från dessa, protestantismen, Luther* om ni kommer ihåg honom.

I katolicismen föds du däremot utan skuld/synd. Vilket gör att följaktligen kan du genom bikten rena dig från de synder du begått.

I Sverige var vi fram till Gustav Wasa, katoliker, men eftersom den inriktningen tillskillnad från protestantismen var helt fristående och oberoende från statsmakten valde han att för att få kontroll över landet att införa protestantismen.

- Religion är endast ett medel för makthavare att förtrycka människor genom att utlova dem bättre villkor när de slavat färdigt -

*1483 - 1546
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017