FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Känns som jag suttit 48h framför datorn och äntligen lärt mig att använda CSS.
Det var ju inte alls svårt tyckte jag, tills jag öppnade sidan i firefox. Det är inte mycket som hamna på rätt plats. Har letat efter tips, och validerat sidan på w3c men jag hittar inte felet. Om du har lust att kolla sidan: testsidan. Någon som vet varför? Tips på bra läsning för att integrera med FF? Jag som trodde FF kommit längst med CSS. IE: ![]() Firefox: ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fel fel.
FEL i MSIE, kanon i Fx. MSIE hanterar inte CSS korrekt. Skriv sidan så att den ser korrekt ut i Fx, sedan skall du se att den ser likadan ut i MSIE... Oftast är det som så att fungerar det i Fx så fungerar det i MSIE. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Precis, det är FF som tolkar korrekt snarare framför IE.
Ett tips är att optimera för FF, sen fixa till det i IE. Brukar vara lättare att gå den vägen och få det rätt i båda. Sen blir du iaf knäpp när du öppnar sidan i Opera så ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK, tack för tipset. Ska göra så...
Opera användare lär ju vara vana så jag struntar i dem. De är bara 0,0001% som har opera hittills. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Opera och Firefox går allt som oftast hand i hand, iaf enligt mina praktiska erfarenheter. Även då jag struntar högaktningsfullt i Opera så ser siter i Opera identiska ut med de i Firefox (jag kanske har haft tur...)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Lägg till en korrekt DTD överst på alla sidor så ser det lika ut i alla browsers. (Mer eller mindre)
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skillnaderna med menyboxen och rubriktexten på sidan beror på tolkningsskillnader, medan padding-skillnaden mer beror på dålig kodning
![]() Som "obe" föreslår kan man använda en annan dokumenttypdeklaration för att komma ur quirks mode, även om det fortfarande kommer att kvarstå en del pyssel. http://hsivonen.iki.fi/doctype/ (ja det ser ut som en länk, men nej det går inte att klicka eftersom nybörjare inte är betrodda :huh: Man kan välja att göra saker enkelt eller svårt. Väljer man att göra det enkelt och resultatinriktat så är det klart på några minuter och fungerar i alla browsers. Och man får ytterligare några besökare/kunder man skulle missat annars. Har man däremot gott om tid och en förkärlek för att svettas med tidskrävande anpassningar så väljer man den andra vägen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|