Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Försäljning på många små belopp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-27, 23:16 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Nu har jag fått alla mina nya böcker kring bokföring och redovisning. Men tyvärr så är de ganska luddiga ibland. Om jag säljer många små saker för mindre belopp under en och samma dag har jag rätt att klumpa ihop försäljningen och bokföra som en post. Någon som har en liten tobaksaffär behöver alltså inte bokföra varje paket tuggumi han säljer var för sig.

Nu undrar jag hur mycket jag får klumpa ihop? Hela dagens försäljning? Hela veckans försäljning? Hela månadens försäljning? Alla inbetalningar för sålda varor görs till samma plusgiro. Där har jag alltså alla transaktioner samlade under 10 års tid och allt jag behöver göra är att skriva ut verifikationerna. Det skulle jag så klart vilja göra så sällan som möjligt. Kan det räcka med om jag bokför försäljningen en gång i veckan bara? Som det är nu gör jag det varje dag, men det tar onödigt med tid eftersom jag varje gång måste logga in på mitt plusgiro (e-redovisning) och starta redovisningsprogrammet.

Frågan är alltså som följer: Hur mycket får jag klumpa ihop av min försäljning till en post när jag bokför? Skulle gissa på att det är många här som har webbutiker... hur gör ni när ni bokför er försäljning?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 02:30 #2
Solorac Solorac är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Solorac Solorac är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Har varit kassör i en förening som har haft försäljning av mindre produkter i olika mängder per dag. Det jag gjorde då är gick igenom kvitton m.m. en till 2 gånger i veckan och bokförde grejerna på den dagen som försäljningen har skett.

DVS

- klumpat ihop till större kategorier (dvs en post för all läsk, en för godis ... etc.)
även större kategorier.
- Det var viktigt i alla fall för oss att ha allt bokfört på den dag då försäljningen skedde.
(Kontakta en revisor och fråga det är enklast på denna punkt).
- Det allra viktigaste är att allt stämmer vid månadsslutet.

Hoppas det har hjälpt lite
Solorac är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 12:44 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Det är nog en bra lösning som ni gjorde om man har en kiosk. I mitt fall är det frågan om en webbshop med ca 250 produkter. Jag säljer kanske 20 av dessa produkter om dagen. Ytterst sällan säljer jag två av samma. Så om jag "klumpar" ihop efter kategori skulle det bli fler verifikationer än om jag bokförde varje kunde för sig.

Min fråga är alltså om jag kan klumpa ihop försäljning efter datum. Tex "sålda varor 2006-02-28", eller ännu bättre "sålde varor vecka xx".

Ska ringa till skatteverket och fråga. Men någon här på wn måste ju vara i samma situation som jag? Det måste ju finnas flera som driver webbshop här och som sköter bokföringen själva, eller? Någon revisor har jag tyvärr inte.
Oläst 2006-02-28, 14:05 #4
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Jag är själv ganska ny på dethär men jag skapar en verifikation för varje transaktion. En transaktion kan t.ex. vara en klump med bankgiroinbetalningar en dag eller betalning för X antal kortbetalningar en dag. Sedan gäller det givetvis att samla ihop de fakturorna/kvittona som gäller till den transaktionen och spara tillsammans med verifikationen.

Posta gärna vad Skatteverket säger om du kontaktar dessa.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 15:16 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Pratade precis med skatteverket.

"Näj, näj. Kör ingen overkill på det här nu. Klympa ihåp och bokför posterna en gång om dagen". Sa killen på bred skånska

Så tydligen är det ok att klumpa ihop hela dagens försäljning och att sedan bokföra det som en post. Hoppas nu bara att det verkligen stämmer. De som sitter i telefon och svara på frågor brukar vara betydligt trevligare än killarna som sedan går igenom din bokföring och kräver dig på extra pengar...
Oläst 2006-03-01, 16:19 #6
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by Aidex@Feb 28 2006, 13:44
Det är nog en bra lösning som ni gjorde om man har en kiosk. I mitt fall är det frågan om en webbshop med ca 250 produkter. Jag säljer kanske 20 av dessa produkter om dagen. Ytterst sällan säljer jag två av samma. Så om jag "klumpar" ihop efter kategori skulle det bli fler verifikationer än om jag bokförde varje kunde för sig.

Min fråga är alltså om jag kan klumpa ihop försäljning efter datum. Tex "sålda varor 2006-02-28", eller ännu bättre "sålde varor vecka xx".

Ska ringa till skatteverket och fråga. Men någon här på wn måste ju vara i samma situation som jag? Det måste ju finnas flera som driver webbshop här och som sköter bokföringen själva, eller? Någon revisor har jag tyvärr inte.
Vaarje dag gör du 4 olika verifikat.
1 = Alla dagens skrivna fakturor som du gör en fakturajournal för och det blir ett verifikat.
2 = Ett verifikat för alla inbetalningar som du fått den dagen = en inbetalningsjournal.
3 = Ett verifikat för alla dina leverantörsskulder du fått den dagen = leverantörsfakturajournal som blir ett verifikat.
4= Ett verifikat för de fakturor du själv betalar den dagen.

Eftersom du säger att du säljer ungefär 20 saker om dagen så bör du göra en fakturajournal per dag, annar blir den lite oöverskådlig. Journaler för leverantörer, både fakturor och betalningar kan du säker göra mer sällan, ex en gång i veckan, då du säkert inte har lika många fakturor in till dig som ut från dig.

Det viktiga är att det inte får bli för många poster i en journal utan att det ska vara lätt att se varje enskild post i journalen om man vill göra en transaktionskontroll. Där kan du ju lätt själv bestämma hur stort intervall du kan ha genom att ställa dig själv frågan hur lätt en sådan kontroll kan vara för en utomstående ex revisor eller skattegranskare.
en transaktionskontroll gör man så här:
Man väljer slumpmässigt ut 10-20 fakturor som du skickat och följer sedan upp hela transaktionen runt dessa försäljningar och plockar fram underlag för de olika stegen från beställning till betalning och ser att allt blivit bokfört och levererat., och att inget som levererat inte fakturerats och bokförts samt tvärtom att inget som fakturerats inte är levererat. Exakt hur man gör beror ju på vilken typ av verkssmhet man har och vad det finns för underlag men principen är lika för alla bolag.

Om du alltså har 20 fakturor ut om dagen så kan det vara svårt att hitta just rätt faktura snabbt om du har en journal med över 100 fakturor i, däremot om du bara har 5 leverantörsfakturor i veckan kan du lika gärna göra en journal för hela månaden, det blir ändå inte mer än 20 stycken att leta bland i just den journalen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017