Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

24bit vs 32 bit ang Skärmköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-25, 02:33 #1
bQn bQn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nykomling

Hejsan allihopa!

Är påväg att införskaffa mig en ny skärm och känner att det här verkligen är ett bra forum för att nå ut till personer som kan ha den erfarenheten som behövs för att ge mig ett bra svar! Har funderat på att köpa en platt skärm då dom är så hemskt mycket snyggare och tar mycke mindre plats . Såg ett annat inlägg som också handlade skärmar men jag är nyfiken på en annan fråga också.

Jag hade tänkt använda skärmen till all möjlig slags grafisk produktion och därför är hur många färger som den stödjer ganska viktigt och självklart storleken som minst ska vara 19".

Hur ligger det egentligen till med begränsningen till 24 bits färg, alltså 16,7 miljoner färger?

Nästan alla CRT skärmar jag har kollat in klarar 32bit men däremot när det gäller platta skärmar har jag endast hittat som högst 24bit. Det finns även en variant som är (16 bit?) 16,2 miljoner färger. Men så som jag har förstått är det mycket stor skillnad på det och 16.7 miljoner färger då 16,2 miljoner färger endaste är "fakade" och det egentligen är färre färger och resten är bara en illusion.

Har ni något bra svar på den frågan och vad för skärm rekommenderar ni om man ska ta hänsyn till färgfaktorn? Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni för skärmar?

Ifall ni har tips! Så är dom här kraven
19"
högst 12-8ms responstid
minst 16,7 miljoner färger

Tycker du att något inte går ihop eller att du vill rekommenderar trots att det inte passar in på kraven så skriv gärna, men ge mig gärna en motivering också

Sen uppskattar jag om ni även har priset i åtanke. Som student är pengar en raritet!

Tack på förhand!
bQn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 09:21 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

32-bit är egentligen 24-bit men med 8 extra bits som inte används till nånting alls. Det är lite effektivare att räkna med 32 bits än 24 i en processor, det är enda anledningen.

Med andra ord, köper du en skärm som klarar 24 bits färg får du en skärm som klarar lika många färger som en som klarar 32 bits.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 10:49 #3
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
dom sista 8 bitarna i 32 bitars grafik är väl alfakanal, men vad de kan ha för inverkan på en skärm är rätt så oklart
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 13:19 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Nu finns det ju en del olika platt-skärm-tekniker och varianter på dem, men de flesta moderna platta skärmarna kör väl 6 bitar per färg (262.144 nyanser) och dithering för att det ska se bra ut? Om man vill ha korrekt färgåtergivelse är nog en skärm som kan ge 8 bitar per färg att föredra.

Jag kan inte mycket om den här typen av skärmar men jag vet att det är enkelt att hitta information om det på nätet.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 18:09 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Lindahl
32-bit är egentligen 24-bit men med 8 extra bits som inte används till nånting alls. Det är lite effektivare att räkna med 32 bits än 24 i en processor, det är enda anledningen.
Med andra ord, köper du en skärm som klarar 24 bits färg får du en skärm som klarar lika många färger som en som klarar 32 bits.

Okey! Tack bra att veta

Tänkte bara på att jag har hört att skärmar som är platta inte alls har samma kvalite när det gäller färger som CRT skärmar, har ni någon erfarenhet av det?

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Nu finns det ju en del olika platt-skärm-tekniker och varianter på dem, men de flesta moderna platta skärmarna kör väl 6 bitar per färg (262.144 nyanser) och dithering för att det ska se bra ut? Om man vill ha korrekt färgåtergivelse är nog en skärm som kan ge 8 bitar per färg att föredra.
Jag kan inte mycket om den här typen av skärmar men jag vet att det är enkelt att hitta information om det på nätet.

jag får väl anta att du menar 8x3 för RGB... alltså 24bit

Jag har faktiskt sökt på nätet men inte hittat någon respekterad sida med information.. Har du tips så blir jag glad

Ingen som använder platta skärmar? har fått en uppfattninga av att många byråer sitter med platta apple skärmar..
bQn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 18:26 #6
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bQn
Precis. "8 bitar per färg".

Citat:
Originally posted by -bQn@Feb 26 2006, 18:09

Jag har faktiskt sökt på nätet men inte hittat någon respekterad sida med information.. Har du tips så blir jag glad
En kompis till mig läste nydligen på om alla aktuella skärmtekniker då han var intresserad av OLED. Vet att han hittade massor av info snabbt, men vart vet jag icke. En bra början är nog Wikipedia. Där får du åtminstonde tips på bra sökord.
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Citat:
Ingen som använder platta skärmar? har fått en uppfattninga av att många byråer sitter med platta apple skärmar..
Apples platta skärmar har gång på gång blivit besegrade av andra stora platta skärmar i test.
Oläst 2006-02-26, 18:28 #7
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Citat:
Originally posted by -Lindahl@Feb 25 2006, 10:21

Okey! Tack bra att veta

Tänkte bara på att jag har hört att skärmar som är platta inte alls har samma kvalite när det gäller färger som CRT skärmar, har ni någon erfarenhet av det?

Citat:
Ursprungligen postat av kullervo

Köpte en TFT för ett tag sen och idag skulle jag aldrig kunna gå tillbaks till en vanlig CRT skärm, kör en 19tum 8ms samsung skärm.
Har dock hört att kvaliten på bildskärmen är sämre på 2ms - 3ms TFT skärmar än på en med högre ms, någon som kanske vet något om det där?.
Köp en TFT med digitalt uttag så blir det super bild!
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 18:37 #8
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
bQn:
För bildhantering/grafik brukar en del föredra CRT.

Nackdelar med plattskärm:
- Skillnader i färgstyrka vid olika betraktningsvinklar.
- Plattskärmen har 1 rekommenderad upplösning, övriga upplösningar blir oftast dåliga/usla.
- Kanterna på skärmteckensnitt kan bli ojämna, och använder man windows teckenutjämning blir resultatet inte alltid så bra.

Skillnaden mellan 16,2 och 16,7 miljoner färger som skärmen kan hantera (med/utan dithering) har vad jag vet ingen praktisk betydelse, det är iaf inget ögat kan uppfatta.

På mitt bord står en samsung syncmaster med dvi-d-anslutning och som är helt ok (trots ovanstående små nackdelar. Fast jag är inte grafiker eller så).
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 21:41 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
Originally posted by Andrres@Feb 26 2006, 19:37
bQn:
- Plattskärmen har 1 rekommenderad upplösning, övriga upplösningar blir oftast dåliga/usla.
- Kanterna på skärmteckensnitt kan bli ojämna, och använder man windows teckenutjämning blir resultatet inte alltid så bra.
- Lägre upplösning
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 07:47 #10
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:
Ursprungligen postat av Andrres
bQn:
- Lägre upplösning
Menar du lägre DPI?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017