FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tänkte ha en tävling på min hemsida där man ska värva medlemmar och klicka på länkar och då får man poäng som sedan avgör vem som blir vinnaren.
Jag har ett inloggningsscript och ett klickräknarscript och om man bygger ihop dem så går det nog att fixa så att man får poäng om man klickar. Men klickräknaren räknar varje klick. Hur gör jag så att den bara räknar unika klick? Ett klick per id per dag. Och hur gör jag så att varje medlem får en egen länk tex http://www.minsida.se/id1234 eller nåt liknande så att den ifrån den länken får poäng om någon registrerar sig från den länken? Är det någon som förstår? ![]() Skulle vara otroligt tacksam för svar! Mvh Jennifer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skapa exempelvis en tabell i din databas med tre kolumner; id, användarid och klick. Sedan ökar du antalet klick för varje gång en viss person kommer in på /id1234 - använder du apache kan du använda mod_rewrite för att styra om en en url i ett specificerat format.
Angående unika besökare finns det mängder av information om det, exempelvis här på WN. Sök på, så hittar du svar. Har du problem, betala någon för att utveckla ett system åt dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror lite på hur unika klicken ska vara, det enklaste är ju att bara tillåta ett klick per IP, men då är det inte sagt att klicken verkligen är 100% unika. Vill du ha ett idiotsäkert system får du använda cookies+lite annat för att vara på den säkra sidan.
Måste personen som klickar registrera sig för att tävla? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, jag är ganska ny på PHP och ASP och sånt. Inte ett proffs om man säger så.
![]() Men om någon skulle vilja utveckla ett sånt system till mig, hur mycket pengar pratar vi om då ungefär? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon tusenlapp...
Annars så finns det ett bra svensktforum för just PHP, där borde du kunna få mer hjälp, WN är inte direkt PHP forum. Nu vet jag inte om man får länka till andra forum här på WN, så du får googla på meningen php forum, det är det fösta resultat : ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej jag har fixat lite saker här nu.. Nu är min viktigaste fråga:
Hur gör jag så att räknaren bara räknar unika klick? I ASP altså.. Herkules svarade på det men hur blir själva koden och sånt? Sedan har jag en annan fråga också.. Jag har lite problem med klicken. Kod:
<% Do Until RecSet.EOF %> <b>Genom att klicka på <% = RecSet("namn") %> har du samlat ihop <% = RecSet("klick") %> poäng.</b> <p> <% Recset.MoveNext Loop Recset.Close Connect.Close Set Recset = Nothing Set Connect = Nothing %> När jag sedan lägger till så att den ska räkna ut summan av alla klick så lägger jag till "klick" i Kod:
<% = RecSet("klick") %> Kod:
<% klick = RecSet("klick") %> Kod:
<% summa = klick ++ klick %> Poäng totalt: <% = summa %> Vad har jag gjort för fel? Här är hela koden: (inte hela men den delen i koden som jag har problem med ![]() Kod:
<% Do Until RecSet.EOF %> <b>Genom att klicka på <% = RecSet("namn") %> har du samlat ihop <% klick = RecSet("klick") %> poäng.</b> <p> <% Recset.MoveNext Loop Recset.Close Connect.Close Set Recset = Nothing Set Connect = Nothing %> <% summa = klick ++ klick %> Poäng totalt: <% = summa %> Mvh Jennifer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Någon som vet?
|
||