FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har under en tid undersökt vilka co-location-alternativ som finns i Stockholmsområdet. Tyvärr hittar jag inget alternativ som passar som handsken. Därför vill jag nu kolla om det finns andra här som intresserade av följande upplägg:
5 företag (inkl. mitt eget) går ihop och hyr en dedikerad 100 Mbit/s-lina och t ex ett halvt rack (20U) att dela på. Varje företag får då 4U och 20 Mbit/s garanterad bandbredd med möjlighet att bursta upp till 100 Mbit/s om det finns ledig kapacitet på linan vid tillfället. Detta skulle gå loss på maximalt 3500 kr exkl. moms per månad och företag. Om du är intresserad av detta upplägg och är beredd att köra igång senast under nästa månad, skicka PM till mig. Nu till en teknisk fråga (hoppas det finns någon duktig nätverks-/router-/switchtekniker här som kan svara ![]() Vad krävs det för typ av utrustning (switch?) för att ordna uppdelningen av bandbredden enligt ovanstående? Och vad kan man göra för att skydda sig mot DDOS-attacker? Lämna gärna konkreta förslag med länkar till eventuella produkter etc. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
All vettig utrusstning som klarar QoS borde fungera, fast skulle kört Cisco på det.
Men skulle igentligen inte behövt något specielt för kapaciteten lär delas alla fall på antal som använder det. DDoS är svårt att skydda sig emot, attacker är oftast över 100Mbit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Utrustningen beror helt på vad din ISP kräver, men det borde räcka med en L3-switch (exempelvis 3750).
QoS behövs inte om ni inte har väldigt bizarra användningsmönster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Just nu är vi tre företag som är intresserade av att dela på ett skåp hos Interxion i Kista. Månadsavgiften per företag är inte spikad ännu, den beror på vilken internetleverantör vi väljer.
Hör av dig via PM om du är intresserad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Annars lär det fungera med vilken budget switch som hellst förutom man bör beräkna att inte den klarar 100% då. Dock lär ni inte ens behöva en L3 switch för erat behov igentligen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|