Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rättsliga efterspel för fuskare.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-19, 14:15 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Som bekant finns det alltid personer anslutna till olika nätverk som systematiskt fuskar till sig extra klicka och sales.

Jag hade en affiliate via Doubles nätverk som i början av janauri stängdes av p.g.a uppenbart klickfusk, nu när jag går igenom dom returer som kommit tillbaka som ej utlösta postförskott så är det uppenbart att några av dom kommer från denne fuskare som även fick betalt via sales.

Med tanke på att han har "gjort egna" beställningar till personer som inte har någon aning om vad som beställts i deras namn så kommer självklart dessa pesroner inte att betala fakturan som dom fått för ej utlöst paket.

Men jag vägrar att acceptera att denna typen av skojare skall komma undan med bara ett avstängt konto hos Double, vem skall betala mina kostnader för dessa returer? Kan det vara möjligt att jaga dessa parasiter lite längre då jag har bevis i form av IP-nummer o.s.v.?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 14:22 #2
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Polisanmälan Bedrägligt beteeende, urkundsförfalskning. Du borde vinna/få upprättelse busenkelt eftersom du har allt nödvändigt underlag/bevismaterial.

Good luck!

Keep us informed...

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 14:46 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Jag tycker absolut du ska gå vidare med detta. Det har blivit rena vilda västern där folk sätter fusk i system. Ett rättsfall kanske skulle skrämma fler från att hålla på.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 16:07 #4
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Vad har man för rättigheter att av Double få ut aktuell adress och personnummer till personen i fråga?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 16:16 #5
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Mats@Feb 19 2006, 18:07
Vad har man för rättigheter att av Double få ut aktuell adress och personnummer till personen i fråga?

// Mats
Du måste du göra en polisanmälan och sedan får åklagaren begära in uppgifterna från double. Alla personuppgifter är skyddade av pul.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 16:22 #6
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Citat:
Originally posted by Mats@Feb 19 2006, 17:07

// Mats
Vid en brottsutredning (efter din polisanmälan, där du ger all relevant info. och underlag - Doubles roll e.t.c.). Så har Double skyldighet att lämna ut sådana uppgifter till polisen, annars gör de sig skyldiga till försvårande av brottsutredning, vilket i sig är straffbart. Double har ingen skyldighet att lämna ut personuppgifter till privatpersoner, men är enligt lag tvingade att lämna ut sådant till polismyndigheten vid en förundersökning/brottsutredning.

Slå gärna en signal så ska jag försöka ge dig lite mer handfasta råd som kan vara till nytta för dig. 011-3702568.

/Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 17:42 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har gåt i precis samma tankar som du Mats. Falskbeställningar (som ju till och från alltid kommer att förekomma i vår bransch) är irriterande i sig. Nu får man väl tyvärr leva med att det alltid kommer att finnas 14åringar som tycker att det är roligt att beställa i någon kompis namn. När ett affiliate gör falskbeställningar så är det däremot inte frågan om något litet busstreck, utan om bedrägeri.

Kan du skicka pm till mig angående vilket affiliate det gäller? Jag pratade med Double om det här och fick till svar att man kan godkänna köp manuellt i efterhand. Dvs att man betalar ut pengar först när man själv fått pengar. Det är ju en lösning, men det blir helt klart mer jobb.

Tyvärr så är det ganska svårt att komma åt personen bakom en ip adress. Internetleverantörerna lämnar inte ut uppgifter i första taget och det verkar som om polisen/åklagaren inte heller kan/vill begära ut uppgifterna. De skyddas ju trots allt av PUL och om jag inte minns fel så måste det vara frågan om brott som kan ge fängelse för att polisen ska kunna begära ut uppgifter. Frågan är alltså om Double ens får lämna ut uppgifter. Gissningsvis skulle väl bedrägerier i de storlekarna som förekommer via affiliate program ge dagsböter och inte fängelse. Alla bedrägerier sammantaget blir ju ganska stora summor, men varje enskilt fall kostar ju sällan mer än en 1000-lapp.

Men visst vill man sätta dit falskbeställare och fuskare. Det skulle nog räcka med att man kunde sätta dit en eller två och att sedan aftonbladet eller någon annan dagstidning fick skriva om det. Då kanske folk skulle lära sig att det är olagligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 18:06 #8

Hos double har man ju faktist ganska mycket mer att gå på är bara IP.
För det första har du mailadress som kan avslöja en del ibland.
Sedan har du hemsidans adress... Är det en egen domän kan man oftast få fram en del info den vägen.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 18:22 #9
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by robertsson@Feb 19 2006, 11:06
Hos double har man ju faktist ganska mycket mer att gå på är bara IP.
För det första har du mailadress som kan avslöja en del ibland.
Sedan har du hemsidans adress... Är det en egen domän kan man oftast få fram en del info den vägen.
Jodå, Double lär nog ha en hel del uppgifter om personen. Kanske t.o.m. personuppgifter, namn och adress. Fast problemet är att Double inte kan ge ut detta hur som helst till Lastbryggan.
Dem måste givetvis skydda uppgifterna ända tills polisen ber att få uppgifterna.

Kanske en möjlighet är att Double själva gör en polisanmälan?
Även Double har ju tagit ganska stor skada av detta i och med att folk som fuskar leder till att annonsörerna blir förbannade och avbryter sitt samarbete.

Själv skulle jag bara bli glad om Double valde att stämma personen i fråga för bedrägeri (även hot om polisanmälan kanske t.o.m. skulle räcka för att en liten 15 åring skulle betala tillbaka pengarna som han fått plus för de skador hans fusk lett till (paket som skickats etc.)). Det är ju fuskare runt om på nätet som gör att annonspriserna hålls nere och som gör att dem flesta av oss som är hederligare får lägre inkomster.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 18:26 #10
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Men double har ju deras kontonummer eller hur dom har betalat ut till den som fått pengarena. Det måste ju ligga i doble:s intresse att sätta dit dessa personer också. Deras verksamhet skadas ju mycket av detta.

Edit: Jag är lite slö ibland.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017