FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gammaldags webbteknik hämmar svenska sajter:
http://www.idg.se/ArticlePages/20060...52_CS.dbp.asp? (Flash/Ajax tycks väcka en del känslor, 150 kommentarer på ett dygn) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker mig ha känt av det en del.
Jag gör knappt några jobb för svenska kunder då jag fokuserar på avancerad interaktivitet och webbapplikationer med framför allt Flash. Det är amerikaner och engländare framför allt jag jobbar för. De flesta svenskar i branshen verkar tyvärr tycka att nätet skall vara text med lite länkar och det är bara på senare tid man har börja se lite efterfrågan på duktiga actionscriptutvecklare. En orsak att vi är lite långsamma i svängarna tror jag är att vi har en väldigt stor tilltro till utbildningväsendet. Då jag har varit på jobbintervjuer i England har de adrig ens frågat om utbildning eller velat titta på min CV. De vill se jobb jag har gjort och kolla in hur jag är som person. Jag har dock haft chefer som berättat att de blir skeptiska om någon har pluggat programmering då det är ett tecken på att de inte är riktiga datanördar enligt deras uppfattning. För den som är drivkraftig är det väldigt lätt att studera på egen hand med internet och böcker och då slipper man den teknologiska inertia som utbildningsväsendet medför. Visst kan det vara bra med utbildning, men det är också viktigare och viktigare att hålla sig på frontlinjen då det gäller nya teknologier. Konkurransen från länder som Indien är betydligt hårdare då det gäller mer traditionella teknologier då de också sätter hög tilltro till oficiella utblidningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Är det svårt att tillgå infomation om man själv vill lära sig programmering? Om man har talang och lärt sig programmering innan det är aktuellt med högskola/universitet och redan har bra jobb....skulle man gå tillbaka till skolbänken då istället? Om man kan visa bra exempel på jobb man gjort är inte det viktigare än ett papper på att man har lärt sig det som krävs för att genomföra jobben? Är de som blir lärare på universitet/högskola villiga att accepera en lägre lön än om de skulle jobba inom området av humanistika orsaker....eller är det helt enkelt så att de ofta inte är duktiga nog att få jobb som utvecklare? Känner du till mycket om den Engelska arbetsmarknaden? Jag har jobbat där i många år och de utvecklare jag jobbat med som haft utbildning inom området är mycket få....och de som har haft en har haft mig som saknar officiell utbildning inom området som utvecklingsledare och en lön som är en bråkdel av min. I min erfarenhet är det inget som lågutbildade chefer kokat ihop baserat på fördomar eller avund utan det är baserat på praktiska iaktagelser. Den chef jag vet vad han hade för utbildning var universitetsutbildad i design, vilket de också verkar ha en annan attityd till och anser värdefullt. Men då det gäller programmerare så tyckte han att de självlärda nördar han jobbat med var överlägsna de som hade en utbildning. Hans slutsats kommer från att driva en framgångsrik webbyrå i åratal och ha gått igenom hundratals utvecklare. Nu säger inte jag att det är dåligt med formell utbildning, men speciellt viktigt tycker jag nog inte det verkar vara. Och visst kan det många gånger vara folk som inte vet vad de vill göra och tänker...."tja...kanske jag skulle plugga systemvetare...det kan väl vara ett ok jobb". Sen finns det folk som är intresserade av datorer och programmering från barnsben och har jobb innan de ens har hunnit tänka på en utbidning. Visst kan de vara bra även för dem att få den bredd och djup som en utbildning kan ge, men riktig arbetslivserfarenhet är inte att förkasta heller. Men det problem jag pekar på om man tvingar in alla i formella utbildningar är den teknologiska inertia som det verkar resultera i, oavsett om man överlag blir en bättre utvecklare eller inte. Det finns mängder med superduktiga utvecklare i Indien som behärskar traditionella teknologier mycket väl och kan jobba för några tior i timmen, men väldigt få av dem behärskar nya tekniker som AJAX, Flash, RoR mm. Våra skolor kan inte hänga med och ändra kursplanen så fort det kommer en ny intressant teknik, men är du van att lära dig nya saker själv och som individ håller koll på vad som är nytt och intressant så kan man hålla sig ett steg framför. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sveriges största skvallerblaska ska inte prata teknik, de uttrycker sig oftast fel och använder buzzwords i fel sammanhang.
Läs ett inlägg i Robert Nymans blogg om just detta |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan hålla med om att IDG har en mycket låg standard på sin journalistik oftast, men han Robert är ju ute och cyklar rätt kraftigt själv tycker jag.
Hittas kartor fungerar betydligt bättre än eniros i min mening. Sen om det är för mycket "inline styles and inline scripts" eller dålig semantik....hmmm undrar hur många användare som bryr sig då applikationen i sig fungerar bättre än eniro? Det märkligaste är väl: Citat:
Nu är väl inte en kartapplikation en speciellt enkel applikation, och om det nu fungerar betydligt bättre för de >95% som har javascript installerat så får man fler användare än om man anpassar sig till de som stängt av javascript och därmed får en betydligt mindre användbar applikation. De som vägrar att ha javascript på får väl leta reda på en seg variant utan krav på JS stöd och använda den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag argumenterar inte att utbildning är dåligt och tror säker att är man begåvad och genuint intresserad av ett ämne så kan man fortfarande ha mycket nytta av en bra utbildning. Förutsatt att man ser till att man är duktig på att lära sig själv och inte blir fast vid de teknologier som ingår i läroplanen. Vad som däremot kan vara negativt i min mening är en arbetsmarknad som är för fixerad på formella kvalifikationer och tror att det hämmar den teknologiska utvecklingen inom IT åtminstone. Nåväl...jag hoppas du kryar på dig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att lära sig en teknik är inte det som ger mest av att studera. När man talar om bredd och djup, så innebär det, i mina ögon, snarare att få inblick i tankesätt osv, bakomliggande tekniker, etc, sådant som går att applicera oavsett teknik. Nu har ju inte jag studerat programmering på högskolenivå, men jag har studerat en hel del annat. I väldigt många fall så är de största vinsterna för individen, inte ens det man lär sig enligt utbildningsplanen. Man tvingas lära sig fungera i grupp, att växa, att ta ansvar, att lära sig lära, osv osv. Kanske låter som struntprat, men det är så jag upplever det, och det är liknande punkter jag skulle se som mest meriterande om jag valde mellan en person med och utan utbildning, som bägge tillsynes är lika kompetenta inom den primära uppgiften.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker inte alls det låter som struntprat och håller med i det mesta du säger.
Åtminstone att värdet i studierna inte skulle vara att lära sig ett visst språk utan som du säger, få inblick i tankesätt och metodik som går att applicera oavsett teknik. Däremot tror jag väl nog att man lär sig mer om att funka i grupp, att växa, ta ansvar och även kan lära sig att studera bättre genom arbetslivserfarenhet och självstudier. Det är förvisso mycket beroende på person och skola, så självfallet är det en generalisering. Huvudsaken är dock att man inte låser sig fast vid tankesätt eller struntar i att utvecklas på även på djupet oavsett om man studerar på eget bevåg eller går på högskola. Och framförallt måste man komma ihåg att det är resultatet som räknas och inte vilken teknik man använder eller vilka studier man genomfört. Robert Nymans inlägg på sin blogg var ett typiskt exempel på hur skevt det kan bli om man stirrar sig blind på bakomliggande faktorer istället för resultatet och den typen av inställning förefaller tyvärr alltför vanlig bland både webbutvecklare och arbetsgivare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|