FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skulle vara intressant att höra hur svenska företag (via deras ärade webmasters) ser på Googles utveckling, med hänseende på Googles enorma inflytande och påverkan på företagsvärlden. Historiskt sett har det inte tidigare funnits ett företag med sådan omfattande insyn i och makt över så många andra företags verksamhet.
Google kartlägger och analyserar alla företag (utom de relativt få? som utestänger Google) med sina sökrobotar, annonstjänsterna, analytics, toolbar m.m, samtidigt som de konkurrerar med en del av de företag som de kartlägger och analyserar. Vissa betraktar detta som en raffinerad form av (laglig) företagsspionage där Google å ena sidan tillhandahåller lockande tjänster som tillför företagsnytta, samtidigt som man samlar in mängder med information om företagen, deras kundflöden o aktiviteter. Vi vet inte hur omfattande "data mining" Google bedriver för sina egna vinstdrivande syften, men det är uppenbart att de sitter på en unik, gigantisk och ständigt växande dataguldgruva för utvinning av strategisk information om både nuvarande och kommande konkurrenter över hela världen. Så vilka för- o nackdelar ser ditt företag med Googles utveckling? (frågan är alltså företagsspecifik. Motsvarande fråga riktad till privatpersoner får troligen helt andra svar). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hoppsan,
noll reaktioner på frågan "Hur ser svenska företag på Googles utveckling?" FÖRSLAG PÅ ORSAKER: [A] Frågan är ointressant för webmasters. De föredrar mer jordnära Google-frågor: Hur kommer jag ur sandlådan? När har Big Daddy satt sig? Varför har min page rank sjunkit? Har Google ändrat nån algo nyligen? Hur använder man deras sitemap? Varför besöker inte googlebot alla mina sidor? Har jag blivit bannad?? [B] De företag som finns representerade här på WN har inga synpunkter på Googles utveckling. [C] Frågan är för känslig. [D] Frågan är för svår. (sådär nu blev det iaf 1 svar) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
vi diskuterade just denna fråga i december: Googles dominans
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Anderss:
Citat:
Inget annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Frågan "Hur ser svenska företag på Googles utveckling?" kan jag tyvärr inte besvara eftersom jag inte kan representera något svenskt företags åsikter. Kan tänka mig att flera här har åsikter om Googles utveckling, utan att nödvändigtvis representera något företags åsikter i frågan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett litet urval av tidigare trådar om Googles utveckling, ifall denna tråd inte drar till sig fler kommentarer:
Citat:
Googleköp hotar microsoft Google lanserar Talk Google i censurerad version Google störtdyker på börsen Gates tar sig ann (sic) Google Google stänger av AdSense-kunder... Lite här och där i dessa trådar uttrycks många syner på Googles utveckling. Hoppas det hjälper! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Axe:
Det finns många aspekter man kan diskutera, min frågeställning var mer inriktad på Googles omfattande spionageliknande verksamhet och ofantliga makt. hubbert: (Kan sägas motsvara punkt A och B då alltså... för jag antar att det även är din syn på saken som webmaster e.dyl och som en del av ditt företag) koala: Citat:
koala igen: Tack för länkarna, de ger lite synpunkter här o där. Min frågerubrik var nog för generell, borde kanske kompletterat den med "med avseende på Googles spionageliknande verksamhet... osv och vart det kan leda i framtiden". ------------------------------------------- Men jag inser också att det är de kortsiktiga vinsterna som prioriteras, och inte eventuella framtida hot från Googles spionage- och storebrorsverksamhet. Så härmed förklarar jag själv denna fråga som relativt ointressant i dagsläget för de svenska företag och deras webmasters m.m. som finns representanterade i detta forum. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|