Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur ser svenska företag på Googles utveckling?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-15, 22:39 #1
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Nykomling

Skulle vara intressant att höra hur svenska företag (via deras ärade webmasters) ser på Googles utveckling, med hänseende på Googles enorma inflytande och påverkan på företagsvärlden. Historiskt sett har det inte tidigare funnits ett företag med sådan omfattande insyn i och makt över så många andra företags verksamhet.

Google kartlägger och analyserar alla företag (utom de relativt få? som utestänger Google) med sina sökrobotar, annonstjänsterna, analytics, toolbar m.m, samtidigt som de konkurrerar med en del av de företag som de kartlägger och analyserar.
Vissa betraktar detta som en raffinerad form av (laglig) företagsspionage där Google å ena sidan tillhandahåller lockande tjänster som tillför företagsnytta, samtidigt som man samlar in mängder med information om företagen, deras kundflöden o aktiviteter.

Vi vet inte hur omfattande "data mining" Google bedriver för sina egna vinstdrivande syften, men det är uppenbart att de sitter på en unik, gigantisk och ständigt växande dataguldgruva för utvinning av strategisk information om både nuvarande och kommande konkurrenter över hela världen.

Så vilka för- o nackdelar ser ditt företag med Googles utveckling?
(frågan är alltså företagsspecifik. Motsvarande fråga riktad till privatpersoner får troligen helt andra svar).
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-18, 14:06 #2
Nykomling

Nykomling

Hoppsan,
noll reaktioner på frågan "Hur ser svenska företag på Googles utveckling?"

FÖRSLAG PÅ ORSAKER:

[A] Frågan är ointressant för webmasters. De föredrar mer jordnära Google-frågor:
Hur kommer jag ur sandlådan? När har Big Daddy satt sig? Varför har min page rank sjunkit? Har Google ändrat nån algo nyligen? Hur använder man deras sitemap? Varför besöker inte googlebot alla mina sidor? Har jag blivit bannad??

[B] De företag som finns representerade här på WN har inga synpunkter på Googles utveckling.

[C] Frågan är för känslig.

[D] Frågan är för svår.

(sådär nu blev det iaf 1 svar)
Oläst 2006-02-18, 15:06 #3
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
vi diskuterade just denna fråga i december: Googles dominans
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-18, 18:31 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Anderss:
Citat:
Skulle vara intressant att höra hur svenska företag (via deras ärade webmasters) ser på Googles utveckling, med hänseende på Googles enorma inflytande och påverkan på företagsvärlden.
Tja min erfarenhet av några dussin företag (omsättning varierar mellan 2 - 120 miljoner) som jag arbeter med är, om de överhuvudtaget bryr sig, så är det om deras webbplatser finns med efter en sökning.
Inget annat.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 09:25 #5
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Frågan "Hur ser svenska företag på Googles utveckling?" kan jag tyvärr inte besvara eftersom jag inte kan representera något svenskt företags åsikter. Kan tänka mig att flera här har åsikter om Googles utveckling, utan att nödvändigtvis representera något företags åsikter i frågan.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 11:04 #6
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Ett litet urval av tidigare trådar om Googles utveckling, ifall denna tråd inte drar till sig fler kommentarer:

Citat:
Ärligt talat tycker jag att google är överskattat. Det börjar bli en sekt.
från denna tråd.

Googleköp hotar microsoft

Google lanserar Talk

Google i censurerad version

Google störtdyker på börsen

Gates tar sig ann (sic) Google

Google stänger av AdSense-kunder...

Lite här och där i dessa trådar uttrycks många syner på Googles utveckling. Hoppas det hjälper!
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-19, 13:00 #7
Nykomling

Nykomling

Axe:
Det finns många aspekter man kan diskutera, min frågeställning var mer inriktad på Googles omfattande spionageliknande verksamhet och ofantliga makt.

hubbert:
(Kan sägas motsvara punkt A och B då alltså... för jag antar att det även är din syn på saken som webmaster e.dyl och som en del av ditt företag)

koala:
Citat:
kan jag tyvärr inte besvara eftersom jag inte kan representera något svenskt företags åsikter. Kan tänka mig att flera här har åsikter om Googles utveckling, utan att nödvändigtvis representera något företags åsikter i frågan.
Jag antog (felaktigt?) att medlemmarna här är anställda eller egenföretagare, och att de med sitt företags bästa i åtanke har synpunkter på sånt som kan påverka "deras" företag. Dvs att du som webmaster e.dyl. är en del av företaget och på sätt o vis kan sägas representera ditt företag i detta forum.

koala igen:
Tack för länkarna, de ger lite synpunkter här o där.
Min frågerubrik var nog för generell, borde kanske kompletterat den med "med avseende på Googles spionageliknande verksamhet... osv och vart det kan leda i framtiden".

-------------------------------------------

Men jag inser också att det är de kortsiktiga vinsterna som prioriteras, och inte eventuella framtida hot från Googles spionage- och storebrorsverksamhet.
Så härmed förklarar jag själv denna fråga som relativt ointressant i dagsläget för de svenska företag och deras webmasters m.m. som finns representanterade i detta forum.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017