FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur bokför ni domännamnsköp över 5000 ex moms?
Får man göra en direktavskrivning eller ska detta periodiseras? Rent spontant känns det ju fel att periodisera en kostnad som inte bör tappa värde utan snarare öka. Räknas det kanske som marknadsföring? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bra fråga. Har fått olika svar från två olika revisorer för detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan fundera på att bokföra det som goodwill, dvs blir en tillgång i firman med avskrivning. Tror inte att det finns några raka besked kring sådant här eftersom det verkar vara en relativt ny företeelse ur skatteverkets synpunkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Känns mest rättvisande att bokföra det som om det vore aktier.
Hela summan som en kostnad nu och eventuell värdeökning som en vinst vid försäljning. Hur har ni som gjort förvärv bokfört? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag körde som en kostnad och sen bokförde jag vinsten. Tror inte det spelar någon roll om det är ett domännamn eller annan imateriell tillgång (ettor och nollor), alltså att man ska lägga så stor vikt vid vilket konto det ska bokföras på, huvudsaken är att siffrorna blir rätt så rsv får sin moms. =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för infon.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Men revisor bokför det som goodwill, lät lite konstigt i mina öron men tydligen är han inte ensam om det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag bokför en domän som övriga försäljningskostnader (6090). Köper mina domäner som privatperson och sedan får företaget hyra den av mig för den årliga kostnaden. Tanke är att vid försäljning så säljer jag domänen som privatperson och betalar då 28% i kapitalskatt på den. Det blir en bättre förtjänst än om en försäjning går in i företaget och sedan ska den skattas bort med >= 50%.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Detta låter som en bra lösning men hur motiverar du att domänen inte är en del av din näringsverksamhet? Rent spontant tycker jag det känns som att det ligger lite i gråzonen om SKV skulle titta på det, men om du fått det godkänt av revisor och SKV så låter det som ett riktigt bra upplägg.
Kapitalskatten är dock 30%. IL 13 kap 1 §: Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|