FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en gammal laptop som hade Win ME. Fungerade inte att formatera så jag googlade fram ett formateringsverktyg som heter Kill Disk. Kollade inte dokumentation så noga men om jag fattar det hela rätt nu så gjorde jag en lågnivåformatering. Det står Operativsystem saknas, när jag startar datorn. Har ingen aning om vad det var för uppsättning hårdvara, moderkort osv. (fick datorn idag). Vad gör jag nu? =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror den tog bort dina partitioner. I så fall behöver du bara installera ett operativsystem så fixas det i samband med installationen. Har du en Windows-CD kan du prova att starta med den. Annars får du köpa Windows (kostar runt 2000 spänn) eller ladda ner ett gratis operativsystem, exempelvis Linux och då förslagsvis Kubuntu:
http://www.kubuntu.org/download.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo Linux är mitt val för den här datorn. Men behövs det inga grundfiler, filer som lixom sköter driften av datorn "under" OS:et? Chipset drivers och sånt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Driften av dator under OS? Du menar bios? Dock kan linux kommunicera direkt med hårdvaran direkt. Bara bota från cd om du ställer in det i bios, så old lär det väl inte vara så du inte kan bota direkt från cd? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
OT!
Citat:
Vill folk köpa/använda/whatever Windows, så låt dom göra det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om det inte fungerar att formatera disken så borde det vara fel på den. Kör tillverkarens repareringsverktyg för att se om det går att repareras. Ta sedan alltid som vana att köra repareringsverktyget på en begagnad disk för om den har några år på nacken är det mycket stor chans att det åtminstonde finns lite fel på den. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon har behövt lågnivåformatera en ATA-disk.
Edit: Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har med största sannolikhet inte gjort någon lågnivåformattering, sånt pysslade man med på gamla MFM/RLL-diskar men sällan/aldrig på IDE-diskar. Du har bara tagit bort partitionerna, installera vilket operativsystem helst så kommer det lösa sig under installationen.
Vill du köra dos/win9x kommer du dock få lägga upp partitionerna manuellt med fdisk, behöver du hjälp med det så säg till :-) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|