FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
jag försöker göra min webbserver (IIS på XP pro) tillgänglig för omvärlden. Problemet är det att när jag slår in IP adressen i webbläsaren så surfar jag till min router (log in prompt visas). Jag har konfigurerat routern att vidarebefodra trafik på port 80 till burken med webbservern på men det verkar som att jag har förbisett något. Någon som vet vad jag missat, eller gjort fel? Vet inte om det hjälper er att veta att routern är en "dell true mobile 2300 wireless broadband router"
Tacksam för hjälp! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ändra så att routerns webbserver jobbar på en annan port än port 80, t.ex. 8000.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK jag testade att ändra under "System administration" där ändrade jag http port no. till 8100 men det verkar inte hjälpa.
Nedan är mina port forwarding settings, jag har inte gjort några inställningar på fliken "static routing" behövs det? Service = webServ Enable = Y Incoming Ports = 80-80 Destination IP Address = 192.168.2.5 Destination Port = 80-80 type = TCP |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Du har säkert, precis som jag, en router som inte klarar loopback (eller vad nu supporten sa till mig). Du kan alltså inte surfa till dig själv med ditt IP utan kommer då bara till routerns inloggningssida. Tyvär får du köra localhost som adress om detta skulle vara problemet.
Det är alltså så att alla utomstående kommer åt din burk via IP, men du kan inte göra det... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Robert - detta kanske är en dum fråga men, gäller det även om jag försöker surfa till burken med andra datorer i samma nätverk?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det är så när du surfar inom ditt eget nät (nätet som ligger kopplat mot routern), oavsett maskin. Om du däremot skulle haft möjligheten att få ditt anrop att gå ut på internet (utanför ditt nät) och sedan tillbaka in igen via ditt IP så hade det gått bra.
Om det är så att det är just detta problemet du har så är det inte så mycket att göra åt, jag har lärt mig en liten läxa iaf att kolla efter denna feature när jag köper min nästa router. :/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK så om jag ber en någon på "utsidan" slå in det ip nummer som jag har hur försäkrar jag mig om att den trafiken går till burken med webbservern på? måste den personen som försöker surfa till min ip även slå in xx.xxx.xxx.xx:80 ?
ska jag ange något i min "static routing table"? jag har ju angivit i "port forward settings" så här: Service = webServ Enable = Y Incoming Ports = 80-80 Destination IP Address = 192.168.2.5 Destination Port = 80-80 type = TCP |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Alla utifrån kommer åt din maskin med din publika IP (som du på ett korrekt sätt verkar ha satt att peka mot 192.168.2.5).
Du får helt enkelt ta och be någon utomstående att testa...och nej, de behöver inte ange något portnummer (det har du ju ställt in i routern att den ska lista ut själv vilken maskin som ska ta emot anrop på port 80). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
3 pers har testat utifrån och de får alla meddelandet "sidan kan inte visas" slår jag själv in ip adressen 192.168.2.5 så visas den sida jag tänkt mig. Några ideér om varför outsiders inte kommer fram?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK nu har jag löst det, mycket riktigt hade min router inte loopback kapacitet. det som strulade med folk inte kom åt utifrån var att brandväggen i xp på burken med servern inte var öppen för http trafik... tänkte inte på det!
Tack för all hjälp! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|