Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

behöver råd ang. en ev reparation av en Powerbook

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-26, 00:00 #1
estberg estberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nykomling

Hej,

Sitter i en småjobbig sits för tillfället. Jag köpte en begagnad Powerbook G4 i november som funkade prima ända tills för ca 3 veckor sedan då den nedersta RAM sloten pajade. Plötsligt gick allt väldigt slött och när jag kikade efter i system hanteraren upptäckte jag att det inte alls längre var 1024 MB i minne utan 512. Gjorde en felsökning som påstod att den ena sloten var tom, testade att switcha med RAM kortet i den andra sloten, fortfarande samma resultat... Googlade en del och hittade dessa två hyfsat intressanta länkar:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303173

http://lowermemoryslot.editkid.com/

Om du skummar första artikeln så nämner den att Apple kan ta emot datorer med ett visst serienummer som har råkat ut för just detta problem och reparera dem gratis, dock överrenstämmer inte mitt nummer med dem. Jag har ingen garanti då förra ägaren hade haft den i över ett år och inte tecknat någon Apple Care.
Av det jag läst hittills så verkar en reparation utan garanti kosta minst 5000-6000 kr, om ens det räcker.
Min Powerbook är en 15" av den näst senaste modellen (1.5GhZ).

Vad kan jag göra? Jag vill knappast slänga ut 5000+ kr för att behöva åtgärda ett problem som tydligen har en tendens att återkomma (enligt forumtrådarna ovan).
Ett alternativ vore att försöka sälja den till någon som kan nöja sig med en minnesmodul - inte hela världen men för mig är det oerhört viktigt att kunna maxa ramen med tanke på de jobbuppgifter jag har.
Vore oerhört tacksam för alla tips jag kan få! Ska även ringa Apple i morgon och prata med dem. Kanske kan man komma överrens om ett mer rimligt pris.

Jag älskar Apple. Så länge det funkar (jag har inte haft hälften så många problem med PC datorer som jag har upplevt med Macar genom åren).

/Staffan
estberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-26, 00:41 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by estberg@Jan 26 2006, 01:00
Vad kan jag göra? Jag vill knappast slänga ut 5000+ kr för att behöva åtgärda ett problem som tydligen har en tendens att återkomma (enligt forumtrådarna ovan).
Ett alternativ vore att försöka sälja den till någon som kan nöja sig med en minnesmodul - inte hela världen men för mig är det oerhört viktigt att kunna maxa ramen med tanke på de jobbuppgifter jag har.
Eftersom RAM-minne är billigt nu är nog den billigaste lösningen att köpa en 1 GB-minnesmodul. Kolla även upp de andra alternativen du skrivit om, men jag hade antagligen kört med en minnesslot och sen skaffat ny dator när minnesbehovet överstiger 1 GB.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-26, 02:00 #3
Nykomling

Nykomling

Tack. Jag ska se om det är möjligt att hitta 2GB minneskort till PBen och höra med Apple om det är möjligt att varje port stödjer detta.
Oläst 2006-01-26, 07:29 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Detta är ett problem som Apple precis godkänt. Så det finns en chans att du slipper betala 5000:-

Detta intervall:
W8503xxxxxx till W8518xxxxxx

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303173
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-26, 13:44 #5
Nykomling

Nykomling

Mjo jag skrev just det tidigare... Men mitt serienummer innehåller inte dom siffrorna
Oläst 2006-01-26, 14:04 #6
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Man kan ju tycka det är märkligt att felet skulle vara ett annorlunda än de som ingår i den serien de reparerar gratis.
Är kvittot kvar och inte äldre än 2 år kan du ju ringa säljaren och komma överens om att försöka reklamera den genom att påstå att du också fått detta seriefel även fast inte serienumret överenstämmer.

2 års reklamationsrätt gäller varor köpta fram till 1:a April 2005. Efter det 3 år.

Kan vara värt ett försök!

Jens
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-26, 15:03 #7
Nykomling

Nykomling

Tackar for infon! Tyvarr köptes den när jag var över i USA, har inget kvitto men jag ska kontakta säljaren och förhoppningsvis kunna få någon slags kvittens på det hela..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017