FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har ett litet problem med uppdatering av en kunds hemsida, och tänkte bara ställa en snabb fråga här ifall någon känner till vad det beror på. Jag har nämligen ingen erfarenhet av Dreamweaver överhuvudtaget.
Situationen är följande: Jag håller på att bygga om en kunds hemsida. De har själva byggt den tidigare versionen med Dreamweaver, och jag utvecklar nu en ny PHP/MySQL-baserad version åt dem. Det jag försöker göra är att, "som vanligt", ladda upp en index-sida på deras webhotell/domän för testning, medelst FTP. Detta går jättebra i sig - filen hamnar mycket riktigt på sin plats i katalogträdet på deras webkonto, men däremot syns den inte alls från webben när man besöker sidan med browser. Ännu lustigare är att om kunden går in med Dreamweaver och onlinar/publicerar min uppladdade .php-fil med det, DÅ syns den minsann. För testet fungerade det ju fint, kunden har "godkänt" de filer jag laddat upp via Dreamweaver och allt funkar, men när det blir dags att lägga upp den färdiga sajten vore det ju praktiskt om jag själv kunde arbeta med filerna direkt på webkontot via FTP. Om någon har minsta aning om vad detta beror på och hur man tar bort den "spärren" så skulle jag vara oerhört tacksam. Till saken hör kanske också att kunden sitter på Mac, och jag på PC. Mvh, Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om du laddar upp filen, trycker F12, vad händer?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
I Dreamweaver, menar du? Jag kanske formulerade mig tokigt, jag varken äger eller använder Dreamweaver själv. Jag hade för avsikt att ladda upp php-filer via vanlig FTP-överföring (dvs Dreamweaver skall inte längre användas för utveckling av denna sajt i framtiden) och det är dessa som inte går att hitta från webben förrän kunden går in och "publicerar" dem med Dreamweaver. Det är detta jag inte förstår, hur de efter uppladdning kan synas på webkontot där alla andra html-filer (som går att besöka) ligger, och ändå inte kan hittas med browser. :/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Låter väldigt konstigt... Vad är det för ty av server? Windows? *nix?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det ska vara nån *nix-variant såvitt jag vet, har inte haft nån kontakt med webhotellet (som befinner sig i Danmark) hittills heller eftersom det är ett redan existerande konto jag arbetar - eller försöker arbeta - mot. Och ja, det är jättekonstigt, jag har sysslat med websidor i över 10 år och mot många olika webhotell och aldrig någonstans stött på något liknande - eller hört talas om någon annan som gjort det heller för den delen.
Eftersom det faktiskt fungerar att ladda upp och se filer på webkontot, så tänker jag mig att problemet (teoretiskt och gissningsvis) består i kopplingen mellan ftp-servern och web-servern. Ftp-servern (de använder ProFTPD) godkänner ju uppenbarligen mig och mitt ftp-program eftersom jag får ladda upp filerna, men web-servern gör sedan inte det när en browser requestar dem, såvida inte kunden själv varit in med Dreamweaver och "godkänt" att filen får synas på webben. Eftersom jag har så gott som noll erfarenhet av både Dreamweaver, skillnader mellan att arbeta från Mac eller PC mot webben samt de tekniska aspekterna i att konfigurera en webserver, så hoppas jag att någon därute kan ha någon aning om vad som orsakar detta. Om inte så får jag ta och ringa Danmark i veckan, förhoppningsvis bör väl webhotellet veta. :/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som att det är dreamweavers check-in och check-out som ställer till det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
<filnamn>.LCK i samma katalog. Inget mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm. Det finns inga puckade Frontpage Server Extensions på sajten va?
FTP innehåller ju inget magiskt annars, publicerar du verkligen till rätt mapp? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Och japp, jag laddar upp filerna till dokument-roten bara, men har även testat skapa under-mappar att lägga dem i. Filerna och mapparna syns i ftp-programmet och ligger snyggt och prydligt på sin plats, men om man går till samma url i browser så hittas de inte där förrän de då som sagt "publicerats" med Dreamweaver först. Det verkar faktiskt även som att det finns andra filer på sajten som är publicerade med Dreamweaver, och KAN hittas från webben, men som jag däremot INTE kan se i ftp-programmets katalogträd, trots att de bevisligen finns där. Kontot beter sig ungefär som att det finns två separata katalogträd - ett för FTP-access och ett för Dreamweaver - och att det är Dreamweaver-versionen som "gäller" för webservern. Kanske det kan vara någon ledtråd? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|