Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adwords

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-18, 18:36 #1
Thomsson Thomsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 122
Thomsson Thomsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 122
Hejsan!

Är ny inom AdWord, så tänkte höra:

Om jag köper ett sökord, låt säga: Fruktskål

Om sedan 5 andra oxå köpt det ordet, vem listas högst upp när man söker? Är det den som betalar mest, eller först? Eller hur prioterar den?
Thomsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 18:37 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
man bjuder på sökorden, den som betalar mer hamnar högre upp.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 19:56 #3
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Du får först "designa" utseendet på hur din annons ska se ut.
Sedan får du välja ut de sökord du vill ha med.
Efter det kommer du till en sida där du väljer budgeten och där kan du även
klicka fram en "calculator" som visar vad som kräver på "max cpc" (betalning per klick) för att komma 1a.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 20:17 #4
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Intressant att nämna i sammanhanget är även att det en gång i tiden gjordes nån undersökning som visade att en betydande del av användarna började läsa de sponsrade länkarna nerifrån. Först ordinarie sökresultat uppifrån och ner, och sedan annonserna nerifrån och upp.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 21:04 #5
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Värt att notera är att det är inte säkert att man hamnar först bara för att man betalar mest. Den som hamnar överst är den som google tjänar mest på. T.ex

Företag A betalar 2kr/klick men har en ctr på 2%.
Företag B betalar 1kr/klick men har en ctr på 10%.

Då google tjänar mer på att visa företag Bs annonser överst så kommer dom att göra det.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-19, 08:13 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Davve@Jan 18 2006, 19:37
man bjuder på sökorden, den som betalar mer hamnar högre upp.
Nänännä.... Positionen bestäms av Quality Score (QS) som bestäms av ett antal kända och okända faktorer t.ex.

Bud
CTR för ord
CTR för annons
Kampanjens historik
Kontots historik
Ett antal hemliga faktorer

Exempel:

Nisse köper ordet KEBAB för 1 kr/klick och har en CTR på 2%, förenklat är QS 1x2=2
Kalle köper ordet KEBAB för 0.5kr/klick och har en CTR på 5%, förenklar är QS 0.5x5=2.5

Kalles annons hamnar ovanför Nisses trots mycket lägre bud, tack vare högre QS, men som sagt beror det på andra faktorer oxå.

Exempel 2:

Nisse har spenderat $1.000.000 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud på 1 kr
Kalle har spenderat $100 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud 1.50 kr

Vems annons kommer visas överst initialt? Nisses, hans "spend history" ger honom högre QS och en stor fördel trots lägre bud.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-19, 09:10 #7
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Det är som robertsson säger.
Förr i tiden var det enkelt att veta hur Google placerade annonserna.
Då var det bara beroende på hur mycket man var beredd att betala och mängden klick/sökningar (CTR). Nu har de infört en ny idé där inte bara CTR och maxbudget räknas in utan andra saker (Quality Score). Fortfarande är CTR och maxbudget viktigaste, men nu börjar Google titta på annat.

Kanske är av intresse: http://www.clickz.com/experts/search...le.php/3521781
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-19, 09:35 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Finnmera:

Jag vet inte vad ditt tidsperspektiv är med förr/nu men jag har köpt trafik i 2 år och så här har det varit i 2 år. Jag skulle vilja påstå att CTR och spend history är dom 2 viktigaste faktorerna.

Jag tycker faktist att Googles system är bättre än Overtures. Jag tror båda parter tjänar på detta. På Overture kan du bjuda 50kr för ett ord men har du dålig annons eller ointressant erbjudande får du inga klick och overture tjänar inga pengar. Google system ger relevanta och bra annonser fördelar och eftersom resultatsidan innehåller mer relevanta annonser blir det fler klick för Google och mer pengar till Google.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-19, 10:30 #9
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Som står i länken:
http://adwords.blogspot.com/2005/12/...ity-score.html

Citat:
In August, we introduced the Quality Score along with the launch of quality-based minimum bids, letting you know that we evaluate many factors, such as your ad text and clickthrough rate (CTR) to determine the minimum bid for your keyword. Today, we started incorporating a new factor into the Quality Score -- the landing page -- which will look at the content and layout of the pages linked from your ads.
Den var skriven 12/08/2005 02:41:00 PM

När Google Professional släpptes fanns beräkning av position som en del av testet.Vid den tiden var det bara ctr och max-budget som avgjorde.
Enligt länken http://www.webmasterworld.com/forum81/3822.htm så var det inte så länge sen Google Professional släpptes. Jag bifogar länken för jag har dåligt minne, kommer inte ihåg exakt datum då det blev tillgängligt för oss.

Kort, QS har inte funnits i två år, den är ganska ny.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-19, 10:50 #10
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Siffrorna som ger QS har funnits hela tiden på AdWords som grund för position/budgivningen. Det som hände i augusti var att man sänkte lägsta budet och lät QS ligga till grund för lägsta bud, men augusti uppdateringen har inte påverkat sidornas position/budgivning. Man bara kommuicerade ut QS i samband med budsänkningen.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017