FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Är ny inom AdWord, så tänkte höra: Om jag köper ett sökord, låt säga: Fruktskål Om sedan 5 andra oxå köpt det ordet, vem listas högst upp när man söker? Är det den som betalar mest, eller först? Eller hur prioterar den? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
man bjuder på sökorden, den som betalar mer hamnar högre upp.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Du får först "designa" utseendet på hur din annons ska se ut.
Sedan får du välja ut de sökord du vill ha med. Efter det kommer du till en sida där du väljer budgeten och där kan du även klicka fram en "calculator" som visar vad som kräver på "max cpc" (betalning per klick) för att komma 1a. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant att nämna i sammanhanget är även att det en gång i tiden gjordes nån undersökning som visade att en betydande del av användarna började läsa de sponsrade länkarna nerifrån. Först ordinarie sökresultat uppifrån och ner, och sedan annonserna nerifrån och upp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Värt att notera är att det är inte säkert att man hamnar först bara för att man betalar mest. Den som hamnar överst är den som google tjänar mest på. T.ex
Företag A betalar 2kr/klick men har en ctr på 2%. Företag B betalar 1kr/klick men har en ctr på 10%. Då google tjänar mer på att visa företag Bs annonser överst så kommer dom att göra det. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Bud CTR för ord CTR för annons Kampanjens historik Kontots historik Ett antal hemliga faktorer Exempel: Nisse köper ordet KEBAB för 1 kr/klick och har en CTR på 2%, förenklat är QS 1x2=2 Kalle köper ordet KEBAB för 0.5kr/klick och har en CTR på 5%, förenklar är QS 0.5x5=2.5 Kalles annons hamnar ovanför Nisses trots mycket lägre bud, tack vare högre QS, men som sagt beror det på andra faktorer oxå. Exempel 2: Nisse har spenderat $1.000.000 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud på 1 kr Kalle har spenderat $100 på sitt adwords konto och lägger upp ordet GLÖDLAMPA med max bud 1.50 kr Vems annons kommer visas överst initialt? Nisses, hans "spend history" ger honom högre QS och en stor fördel trots lägre bud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är som robertsson säger.
Förr i tiden var det enkelt att veta hur Google placerade annonserna. Då var det bara beroende på hur mycket man var beredd att betala och mängden klick/sökningar (CTR). Nu har de infört en ny idé där inte bara CTR och maxbudget räknas in utan andra saker (Quality Score). Fortfarande är CTR och maxbudget viktigaste, men nu börjar Google titta på annat. Kanske är av intresse: http://www.clickz.com/experts/search...le.php/3521781 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Finnmera:
Jag vet inte vad ditt tidsperspektiv är med förr/nu men jag har köpt trafik i 2 år och så här har det varit i 2 år. Jag skulle vilja påstå att CTR och spend history är dom 2 viktigaste faktorerna. Jag tycker faktist att Googles system är bättre än Overtures. Jag tror båda parter tjänar på detta. På Overture kan du bjuda 50kr för ett ord men har du dålig annons eller ointressant erbjudande får du inga klick och overture tjänar inga pengar. Google system ger relevanta och bra annonser fördelar och eftersom resultatsidan innehåller mer relevanta annonser blir det fler klick för Google och mer pengar till Google. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som står i länken:
http://adwords.blogspot.com/2005/12/...ity-score.html Citat:
När Google Professional släpptes fanns beräkning av position som en del av testet.Vid den tiden var det bara ctr och max-budget som avgjorde. Enligt länken http://www.webmasterworld.com/forum81/3822.htm så var det inte så länge sen Google Professional släpptes. Jag bifogar länken för jag har dåligt minne, kommer inte ihåg exakt datum då det blev tillgängligt för oss. Kort, QS har inte funnits i två år, den är ganska ny. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Siffrorna som ger QS har funnits hela tiden på AdWords som grund för position/budgivningen. Det som hände i augusti var att man sänkte lägsta budet och lät QS ligga till grund för lägsta bud, men augusti uppdateringen har inte påverkat sidornas position/budgivning. Man bara kommuicerade ut QS i samband med budsänkningen.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|