FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Troligtvis ingen som kan att, men men ställer frågan ändå, innan jag tar mig till tid att ringa skattemydingheterna =)
Om jag ska sälja saker som privatperson via blocket. Har en massa skit som skall väck. Begagnade grejer alltså. Dessa behöver jag inte skatta på det vet jag.. Men nu till problemet.. Jag ska skicka via postförskott och måste du använda bankgiro (som jag inte har längre) utan får låna en polares sådant. Måste han ta upp det med i sina papper och deklarationer eller kan jag bara "låna" hans konto? /Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla transaktioner på konton måste bokföras...eller mer korrekt, varje affärshändelse måste föras. Är det EF kan han skriva det som egna insättningar och uttag för att göra det med minsta möjliga ansträngning.
Alternativet är att använda ngn av alla de tjänster för "säker betalning" som finns på nätet, de flesta börjar med pay... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan låna polarens konto utan problem. Han skickar pengarna vidare direkt till dig så för honom är det ingen vinst. Det är du som säljer och du får däremot en vinst, men som du säger är det skattefritt, åtminstone upp till en viss summa (har glömt exakt vilken).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Mvh Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
vad har polaren för företegsform. Min revisor vill alltid så alla mina kontoutdrag och förutsätter att allting bokförs. Jag kör ett AB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förmodligen är det då vettigare att lägga några hundringar på ett eget plusgirokonto.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag tror definitivt att de skulle ha synpunkter på detta vid en revison. Att det kommer in pengar på företagets konto är nog en affärshändelse. All flyttning av pengar är affärshändelser. Det är nog bäst att din polare bokför dem. Han ska dock inte bokföra dem som inkomster utan hålla dem på balanssidan och skapa ett skuldkonto där. Pengarna är en skuld företaget har till person A. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vem har sagt att blue-eyes polare har ett bankgiro knutet till ett företag? :P
|
||