Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

väääldigt krånglig fråga...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-16, 16:06 #1
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Flitig postare

Troligtvis ingen som kan att, men men ställer frågan ändå, innan jag tar mig till tid att ringa skattemydingheterna =)

Om jag ska sälja saker som privatperson via blocket. Har en massa skit som skall väck. Begagnade grejer alltså. Dessa behöver jag inte skatta på det vet jag.. Men nu till problemet.. Jag ska skicka via postförskott och måste du använda bankgiro (som jag inte har längre) utan får låna en polares sådant. Måste han ta upp det med i sina papper och deklarationer eller kan jag bara "låna" hans konto?

/Jonas
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-16, 17:38 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Alla transaktioner på konton måste bokföras...eller mer korrekt, varje affärshändelse måste föras. Är det EF kan han skriva det som egna insättningar och uttag för att göra det med minsta möjliga ansträngning.

Alternativet är att använda ngn av alla de tjänster för "säker betalning" som finns på nätet, de flesta börjar med pay...
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-16, 20:08 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Du kan låna polarens konto utan problem. Han skickar pengarna vidare direkt till dig så för honom är det ingen vinst. Det är du som säljer och du får däremot en vinst, men som du säger är det skattefritt, åtminstone upp till en viss summa (har glömt exakt vilken).
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-16, 21:58 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by foks@Jan 16 2006, 21:08
Du kan låna polarens konto utan problem. Han skickar pengarna vidare direkt till dig så för honom är det ingen vinst. Det är du som säljer och du får däremot en vinst, men som du säger är det skattefritt, åtminstone upp till en viss summa (har glömt exakt vilken).
KA eller nått heter blanketten.. Okej så du menar att han inte alls behöver ta upp det i sin deklaration o grejja utan bara automatiskt föra över pengarna?

Mvh
Jonas
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 09:36 #5
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
vad har polaren för företegsform. Min revisor vill alltid så alla mina kontoutdrag och förutsätter att allting bokförs. Jag kör ett AB.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 10:51 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Förmodligen är det då vettigare att lägga några hundringar på ett eget plusgirokonto.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-17, 22:14 #7
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by digiArt@Jan 16 2006, 18:38
Alla transaktioner på konton måste bokföras...eller mer korrekt, varje affärshändelse måste föras.
Nyckelordet är affärshändelse . Eftersom dina affärer inte genererar någon affärshändelse i din polares bolag, dvs vare sig skapar en vinst eller förlust så kan du använda det utan at deklarera det någonstans. Men, det kan vara bra att ni gtar en kopia av bankgirot så han kan visa vad ni gjort om hans revisor frågar.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 02:19 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Axe
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Alla transaktioner på konton måste bokföras...eller mer korrekt, varje affärshändelse måste föras.

Nyckelordet är affärshändelse . Eftersom dina affärer inte genererar någon affärshändelse i din polares bolag, dvs vare sig skapar en vinst eller förlust så kan du använda det utan at deklarera det någonstans. Men, det kan vara bra att ni gtar en kopia av bankgirot så han kan visa vad ni gjort om hans revisor frågar.
Så det kommer in pengar på företagets konto från en massa olika personer och pengarna skickas sedan vidare till person A. Bokföringen kommer inte att stämma med kontot. Och detta skulle Skatteverket inte ha några synpunkter på?

Jag tror definitivt att de skulle ha synpunkter på detta vid en revison.

Att det kommer in pengar på företagets konto är nog en affärshändelse. All flyttning av pengar är affärshändelser. Det är nog bäst att din polare bokför dem. Han ska dock inte bokföra dem som inkomster utan hålla dem på balanssidan och skapa ett skuldkonto där. Pengarna är en skuld företaget har till person A.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-18, 07:09 #9
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Vem har sagt att blue-eyes polare har ett bankgiro knutet till ett företag? :P
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017