FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej,
Hur är det med skatt på AdSense som privatperson? Kommer det automatiskt med i deklartionen? Jag har så att pengarna skall landa på kontot automatiskt via bankgiro. Behöver jag deklarera in det här själv på skatteverket? Hälsningar, Per. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det kommer inte automatiskt med i deklarationen, utan du måste själv meddela att du får pengar från AdSense. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tacksam för svaret!
Så det du säger är att Google betalar ut pengar svart? Vad händer om man inte visste om att man måste deklarera själv? Gör man brott då? Tycker inte riktigt det här framgår i Googles hjälp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det framgår mycket tydligt hur skatten ska skötas när du registrerar kontot.
Men, du blir helt enkelt skyldig att själv se till att skatten åker in på skattekontot. Om detta inte görs kan resultatet helt enkelt bli skattebrott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Och hur många % bör man lägga på detta skattekonto då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Eftersom du som du säger är privatperson så är det inkomst av tjänst. Lägg AdSense-pengarna ovanpå din bruttolön och titta sedan i skattetabellen. Kolumn för extrainkomster (som lingonbplockning och webpengar) finns i deklarationsblanketten.
Undanhållande av små belopp från skatt ger skattetillägg. Undanhållande av stora belopp ger fänglse. Personligen skulle jag överväga att öppna ett offshorekonto och be Google peta in stålarna där. Den dagen den sorgen :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
okej,
ni som får checkar, är det lika hård koll då? jag undrar mest för att veta hur och när man skall göra detta jobb. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Inom 2 år tror jag Google kommer börja lämna kontrolluppgifter till SKV. Jag tror även att möjligheten till retroaktiva uppgifter kommer finnas och då är man som vi säger; kokt i bajs.
Att inte betala skatt för att regeringen gör ett dåligt jobb låter som en kanonidé. Kör hårt! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är det inte så att Google Adsense för oss i Europa har sitt säte på Irland? Alltså ett EU-land, och då är det inga problem för Skattemyndigheten att få ut uppgifter därifrån redan nu.
Frågan är väl snarare när och inte om. De (Skattemyndigheten) har visat sig synnerligen effektiva när de bestämmer sig för att granska en specifik bransch. Preskriptionstiden för skattebrott är någonting åt 5 år. Så fuskar man i år och kör rent därefter kan man andas ut år 2010. Edit: Att undanhålla pengar som det enkelt går att dokumentera för Skattemyndigheten att man fått, är så j*vla korkat att det saknar motstycke. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|