FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har en fundering som jag hoppas någon kan svara på.
Nar man skapar text (på en bild) med imagettftext, vilken "upplösning" (DPI) använder php när den räknar ut storleken? Eg. Det jag vill veta är vilken storlek man ska ange om man ska ha texten 12 punkter i upplösningen 300 dpi Hoppas någon kan svara |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Låt oss säga för enkelhetens skull att din skärm har en bredd av 20 inch och har vertikal upplösning av 2000pixlar i bredd. Bilden du gjorde är 2000 pixlar bred. Bilden kommer då, när den "förkoppsligas" på din skärm ha 100dpi i upplösning (och täcka den helt), för det är den upplösningen din skärm har. Om du nu har 4000 pixlar vertikal upplösning, så är din skärms upplösning 200dpi. Samma dpi kommer även din bild att visas, dvs 200 dpi. Därför kommer den bara ta upp halva skärmen, alltså 10 inch. Ja, för att sammanfatta det här som ingen förmodligen förstår nu när jag lagt fram det så här. Bildens dpi beror på din skärm. Så folk med olika skärmar, upplösningar, kommer se bilden med olika dpi. Med andra ord, PHP vet inte hur bilden ska visas, om den ska skrivas ut eller hur stor den ska presenteras. Därför är "dpi" inget som existerar i php. Hoppas det här hjälper. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag vet vad DPI är
![]() Men jag ska skapa bilder som ska skrivas ut och som ska vara 300 DPI. Och jag vill få storleken på texten rätt, om jag anger att storleken ska vara "12" punkter så vill jag att texten ska vara den storleken ![]() Efterssom man anger storleken på texten i punkter så måste DPI existera i åtminstonde imagettftext. Jag skulle gissa att imagettftext använder 72 DPI för att beräkna hur stor texten ska vara men det skulle vara bra att få veta säkert. Hoppas frågeställningen blev lite klarare ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
ta också en titt på progget "imagemagick" kanske kan hjälpa dig...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|