FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Medhåll? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
För en ny sajt kan en css-styrd sajt betyda väldigt mycket. Gamla (>5 år) sajter med bra Google-närvaro kan göra vad som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Måste bara få dela med mig av det knäppaste jag har sett på länge:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv så anser jag att man kan nå lika goda resultat inom SEO med <Table> som om man använder <div>
Usabillity är dock en annan sak. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
creoweb:
Visst kan man. Men jag är rätt övertygad om att du då ändå använder h-taggar och utnyttjar title-taggen. Länken i min profil är ett bra exempel på att även väldigt inbäddade table-layouter funkar riktigt bra om man bara gör rätt på andra sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo, självklart så använder man alltid h-taggar och title.
Men detta använder man oavsett om man använder <table> eller <div> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror att diskussionen om table vs. div började för att vi pratade om varför sajterna var tvugna att förlita sig på externa länkfarmar och cloakade domäner för att hittas.
Jag tog upp en massa misstag som sajterna gör, och någon tog upp tabellerna. De värsta exemplen är ju de som har allting tabellformaterat och inga som helst standardtaggar för rubriker och annat. Bara massa font-taggar och om man över huvud taget css-formaterar någonting så gör man det genom att sätta klasser på td eller genom att lägga in en massa spans överallt. Tabeller kan vara väldigt bra! Nu har jag sagt det. Men välplanerade layers är bättre... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Innan jag tog steget att enbart köra div-css använde jag också tabeller, och tyckte det var hur bra som helst.
Jag förstår dom som fortfarande tycker det, men jag lovar er, börjar ni koda efter de standarder som w3c satt upp så kommer ni inte gå tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör också enbart <div> och css. Tabeller använder jag till att presentera tabelldata. Inte för layout.
Håller med tidigare inlägg om att tables i sig inte ger negativ effekt på ranking, men man går miste om vissa tekniker som går att använda om man har div taggar med positionering via css. Till exempel kan man styra så att det innehållet som visuellt visas högst upp på sidan inte behöver ligga högst upp i koden. Dessutom får man en källkod som är väldigt enkel att förså, både för sökmotorer och andra. För er som är lite nyfikna och vill veta mer kan jag tipsa om: http://www.csszengarden.com Om inte annat så finns det en massa visuellt godis där. Då det gäller tillgänglighetsanpassning á la 24 timmars webben, så tycker jag att man går till överdrift i vissa fall, men en sak som är helt säker är att tillgänglighetsanpassade webbsidor har väldigt bra förutsättningar för att rankas högt av sökmotorerna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|