Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bästa webbutikerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-14, 10:29 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Ska precis bygga en ny shop (design), skulle vilja ha tips på bra och säljande design på webbutiker.(länkar)

Vad bör man tänka på osv?
'Vilka färger ska man använda?

Tack på förhand.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-14, 11:41 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Under tiden kan du läsa här: http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...8_IW867.dbp.asp

edit// Stavfel..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-15, 10:15 #3
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
just färger är, tror jag, väldigt oviktigt.
folk har alltid åsikter endå om färgval och liknande. viktigast är att siten är uppbyggd på ett sätt så att det blir lätt att lägga en beställning.

du ska direkt förstå vad siten handlar om, även om du kommer in på en undersida. bra navigering är A och O. korta ner köp-processen så mycket som möjligt.
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:19 #4
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

mina åsikter.

Det finns grundläggande behov som lätt navigering, bra färger, tydligt vad sidan handlar om och vad som säljs.

Det måste mer eller mindre alla fixa om man vill ha någon chans. Men jag tror att när man har det så finns det andra mkt viktiga saker som kanske kan sänka nivån på de grundläggande behoven om de tillför mycket av något annat (heh, lite Maslow!).

T ex tror jag utan tvekan att det, om man har rätt sorts produkter, är bra att köra en jävligt ball design även om det kanske gör sidan lite krångligare. Det får inte vara svårt men det kan vara värt lite extra jobb från användaren om han/hon tänker något i stil med:
"Grym sida", "Tuffa produkter", "Det där måste jag vara en del av (köpa)", "Det här måste jag berätta för polarn om".

Fundera lite över vilka shoppar som du själv gillar bäst och vilka produkter de säljer. Kom plett tycker jag inte ska ha annat än de har nu (lite finare färgsättning kanske), de säljer datorkomponenter. Ne lly (.se) skulle å andra sidan kunna ha en sida med lite mer personlighet och atmosfär (som anspelar på romantik/sex/whatever), för de säljer underkläder som inte är lika "kliniskt" som datorkomponenter. De kanske t om skulle kunna köra på sån där drag n drop (javascript) till varukorgen och så, allt för att få den mer speciell och skapa en stämning och bild av företaget/hemsidan.

Säger inte att Ne lly har en dålig sida och säger inte att jag kan göra bättre (även om jag försöker ). Tanken är fri!

Vore kul med lite personliga tankar från andra personer också.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-16, 13:50 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by fasko@Dec 16 2005, 13:19
mina åsikter.

Det finns grundläggande behov som lätt navigering, bra färger, tydligt vad sidan handlar om och vad som säljs.

Det måste mer eller mindre alla fixa om man vill ha någon chans. Men jag tror att när man har det så finns det andra mkt viktiga saker som kanske kan sänka nivån på de grundläggande behoven om de tillför mycket av något annat (heh, lite Maslow!).

T ex tror jag utan tvekan att det, om man har rätt sorts produkter, är bra att köra en jävligt ball design även om det kanske gör sidan lite krångligare. Det får inte vara svårt men det kan vara värt lite extra jobb från användaren om han/hon tänker något i stil med:
"Grym sida", "Tuffa produkter", "Det där måste jag vara en del av (köpa)", "Det här måste jag berätta för polarn om".

Fundera lite över vilka shoppar som du själv gillar bäst och vilka produkter de säljer. Kom plett tycker jag inte ska ha annat än de har nu (lite finare färgsättning kanske), de säljer datorkomponenter. Ne lly (.se) skulle å andra sidan kunna ha en sida med lite mer personlighet och atmosfär (som anspelar på romantik/sex/whatever), för de säljer underkläder som inte är lika "kliniskt" som datorkomponenter. De kanske t om skulle kunna köra på sån där drag n drop (javascript) till varukorgen och så, allt för att få den mer speciell och skapa en stämning och bild av företaget/hemsidan.

Säger inte att Ne lly har en dålig sida och säger inte att jag kan göra bättre (även om jag försöker ). Tanken är fri!

Vore kul med lite personliga tankar från andra personer också.
Tack för alla svar än så länge!

Ska försöka ta till mig era tips/råd så gott det går.

En fundering, om två webbutiken skulle ha identiskt innehåll och lika många besäkare. Den ena butiken är billigare, men väldig enkel den andra dyrare. Den dyra butiken har en snygg design, och mer förtroende ingivande.

Vilken tror nu skulle sälja mest?
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-16, 14:29 #6
dalmas75s avatar
dalmas75 dalmas75 är inte uppkopplad
Nykomling

dalmas75 dalmas75 är inte uppkopplad
Nykomling
dalmas75s avatar

Om ingen av besökarna är besökare på bägge sajterna kommer definitivt den snygga att sälja mest...om vi med snyggt menar att produkterna lyfts fram på ett frestande och snyggt sätt.

Om samma person besöker bägge sajterna så kan man nog räkna med att inköpet görs på den billiga sajten OM den känns lika trovärdig.

Fattar knappt själv vad jag skriver, skönt att det nsart är helg :-)
dalmas75 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-16, 19:19 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Megashop.se@Dec 16 2005, 14:50
En fundering, om två webbutiken skulle ha identiskt innehåll och lika många besäkare. Den ena butiken är billigare, men väldig enkel den andra dyrare. Den dyra butiken har en snygg design, och mer förtroende ingivande.

Vilken tror nu skulle sälja mest?
Det beror nog mycket på vad man säljer. Är det samma produkter från samma märke (både säljer levis jeans t ex)?

Ofta är det nog bra om man kan få sin webbshop att bli unik och det är nog svårt att göra om många nadra redan/samtidigt säljer exakt samma produkter. T ex levis jeans o diesel jeans då inte är samma produkter.

Ett exempel som gäller för mig och nästan är vad du frågar om är min relation till kom plett o dat orbutiken. Även om dat orbutiken är lite billigare köper jag på kom plett. Det är visserligen inte för att komplett har mkt bättre design, men jag har ett förtroende och en relation till dem som jag inte har med dat orbutiken. Det är något som gör kom plett unikt för mig personligen. Datorkomponenter är dock en väldigt priskänslig marknad, så det får inte skilja för mkt.

Många saker kan fånga kunder. Bra grejer att fundera på är dels grundläggande "varför ska kunden välja mig?" men också saker som "hur ska kunden hitta mig?" och "hur behåller jag kunden?". Det är svåra frågor och det är lätt att försöka slingra sig från sig själv när man ska besvara dem.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-12-16, 20:45 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Håller helt med fasko.. Relationen och det upplevda förtroendet är det viktigaste. Att handla/komma till köp, är en process.. kallas för köp-besluts-process inom marknadskommunikationen... det är en "tratt" av skeenden som måste gås igenom för varje potentiell kund..:

Dessa koncept är överförbara på e-handel. För att komma vidare till nästa nivå finns krav på den nuvarande. Sådana krav kan vara exempelvis hur många ggr man har kommit i kontakt med företaget. Eller hur företaget har positionerat sig i medvetandet hos potentiella kundgrupper.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017