Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Swemedia?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-16, 01:03 #71
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Men alltså är det inte direkt straffbart att utge sig för att vara google? (eller annat företag man inte är medverkande i)

Trots Tonys förnekelser så verkar det ju vara en strategisk grej från deras sida att faktiskt utge sig för att vara google. Jag tror knappast att folk har samlats på en plats för att sprida samma lögn, finner det också högst osannolikt att det skulle ha varit samma luriga säljare som ringde till alla utsatta personer som påstår sig ha fått ett samtal från google.

Klart som korvspad att Tony inte vill att vi snackar här om hans underbara firma, sen att man använder såna löjliga metoder som dubbla profiler och annat falskspel är ju direkt patetiskt. Jag hoppas att jag får ett samtal från Swemedia nu när jag reggar mitt företag.

OM detta nu inte är olagligt, så säger jag såhär, Hej jag heter Fredrik och ringer från Microsoft, undra hur många dagar det skulle ta innan jag har hela Microsofts advokat kår på mig? Eller ska jag kanske presentera mig som Bill Gates, det lär ju ha ännu bättre effekt?

Det här tycker jag är lika dåligt som företag vars inriktning ligger i att regga domäner runt "kundens" namn för att sen lura på denna för helt obskyra summor

MVH Fredrik
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-16, 17:14 #72
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare
Finnmeras avatar

Citat:
Originally posted by NiclasS@Mar 14 2007, 15:25
Hej Joppedi!

Jag heter Niclas och jobbar som försäljningschef för Region Syd på Swemedia. För att kontrollera vad som skett i ert fall skulle jag gärna vilja veta vilket företag du representerar. På så sätt kan jag kontrollera vilken medarbetare som har varit i kontakt med dig. Våra medarbetare använder sig inte av den typ av formuleringar som du ovan beskriver. Vi poängterar återigen: våra medarbetare presenterar sig med att de ringer från Swemedia och att vi arbetar med sponsrade länkar på sökmotorn Google.

Jag har pratat med Tim som jobbar som försäljningschef för Region Norr och ansvarar för våra kunder som annonserar via Yahoo, MSN och Altavista. Deras kundsamtal utförs på samma sätt som när vi erbjuder sponsrade länkar på Google. Konstigt att vi inte har haft ett enda missförstånd sen den här tråden startades gällande dessa produkter. Detta är för mig helt obegripligt?

I dagsläget har vi cirka 4,300 annonserande företag på Googles sponsrade länkar, och om det i något enstaka fall inträffat att någon kund missuppfattat oss och tror att vi arbetar för Google är vi givetvis väldigt angelägna om att reda ut detta.

En avslutande fråga till Johan på Finnmera. Som vi förstått så är du väldigt aktiv på nätet när det gäller att kommentera fritt kring konkurrenter i din bransch. Vi är inte ensamma om att ha råkat ut för era kreativa kommentarer: http://www.mediaanalys.se/somsagt/?p=223

Vi är nyfikna på hur Finnmera inleder sina säljsamtal och presenterar sin verksamhet? Vänligen upplys oss, då du verkar ha synpunkter på hur vi arbetar.

Hoppas på ett svar, och önskar er trots allt framgång!

Med vänlig hälsning
Niclas
Vi på FinnMera är stolta över att presentera oss med vårt företagsnamn, och vi säjer att vi är ett oberoende företag som erbjuder tid och kunskap med tanke på vår långa erfarenhet (startade 2003 Mars)

Du har hellt rätt i att jag är aktiv och skriver många inlägg, men jag ser ALLTID till att ha täckning för det jag skriver.
Och visst har jag gjort inlägg mot andra företag, men jag förstår inte vad du menar med länken som du klistrade in..det är ju inte jag som är ansvarig för den så som du verkar antyda i texten.
Det är snarare en reaktion på vad jag har skrivit i en annan tråd här på WN, fast jag förstår inte varför han bara skrev på sin blogg och inte här på WN.

Men som du såg på bloggen så blir det svårare att kombinera högre etik och moral med bättre avanser dock.
Men det var då det, nu ser det betydligt ljusare ut. "Jag är inte så ledsen"

Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-17, 15:56 #73
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar

Jag fick ett oroväckande svar från en av mina kunder i fredags.
Jag har sparat mailet, med de företag, som har konstiga metoder. Men jag vill inte nämna några namn här.

Säljaren säger ordagrant "jag ringer från google" eller "det var ifrån google här" etc. En del säger att de "samarbetar" med google. Även det känns fel tycker jag om man bara säljer adwords. Om man skulle välja ett ord, så tycker jag återförsäljare är det närmaste, vad gäller adwords.

Då jag informerat min kund rätt så mycket, så vet hon vad som gäller. Hon har lärt sig SEO och Sponsrade länkar riktigt bra. Det roligaste var när hon själv guidade ut säljarna och visade vad hon hade. Tja, de kunde inte säga så mycket när de såg resultatet. Eller som min kund sa "det blev tyst i andra ändan av luren". Men så kom ett "men" ...
Märkligt beteende, att man säger saker till ett företag utan att kontrollera "ordentligt" hur ett företag syns på sökmotorerna.
Men inom ett par år tror jag att det här med "jag ringer ifrån google" kommer försvinna automatiskt då kunskapen hos de flesta mindre företag växer.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 12:15 #74
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem

Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem

Jag lägger in en snabb och personlig åsikt ifrån mig själv som man kanske borde reflektera över.

Vad är egentligen poängen med att säga att man ringer ifrån Google? Vad vinner man på det? Det enda det gör är ju att skapa misstro och förvirring.

Hela poängen med företag som hanterar Adwords för ett företag är ju att de förhoppningsvis besitter en viss kompetens i hanteringen utav dem, kunskap om optimering och uppföljning utav dem som inte alla företag har. Och det är också en fin poäng ju, som ger mening för många företag att spendera ytterligare pengar på- så att det blir gjort riktigt och så de slipper göra det själv. Och det är väl det man borde fokusera på istället... att skapa sitt EGNA varumärke, att förklara och bevisa varför man är duktigare än andra på just det (kanske till och med duktigare än Google själva?).

Att presentera sig som Google eller liknande utvattnar ju bara ens egna varumärke och branding- och det vinner man ju ingenting på. Stärka ens egna varumärke istället ger ju mycket mer mening.

inte sant?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-23, 13:22 #75
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Citat:
Originally posted by NiclasS@Mar 14 2007, 15:25
En avslutande fråga till Johan på Finnmera. Som vi förstått så är du väldigt aktiv på nätet när det gäller att kommentera fritt kring konkurrenter i din bransch. Vi är inte ensamma om att ha råkat ut för era kreativa kommentarer: http://www.mediaanalys.se/somsagt/?p=223

Vi är nyfikna på hur Finnmera inleder sina säljsamtal och presenterar sin verksamhet? Vänligen upplys oss, då du verkar ha synpunkter på hur vi arbetar.

Hoppas på ett svar, och önskar er trots allt framgång!

Med vänlig hälsning
Niclas
Med tanke på det uteblivna svaret så kan man väl rimligen anta att syftet var bara att retas.
Jag har svarat på din fråga ialla fall.

Och efter ha tittat lite närmre på WN:s arkiv så förstår jag varför personen som var ansvarig för inlägget på sin Blogg som du refererade till valde att inte komentera här på WN, som jag undrade över i mitt förra inlägg.

http://www.webmasternetwork.se/index...=7877&hl=&s=wn

På sid 2 hittar man förklaringen misstänker jag (konstaterad dubbelpostare).

Mvh
Johan
Oläst 2007-03-26, 19:27 #76
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Utan att klanka ner på swemedia vill jag förmedla vad min kund sa till mig efter att han talat med en säljare på swemedia:
Citat:
Jag upplevde samtalet som att hon arbetade för Google, att man genom att teckna avtal med swemedia även tecknade avtal med Google om sponsrade länkar där.
Antingen är alla våra kunder korkade eller så når swemedia inte fram med budskapet om att de inte ringer "från Google". Hänvisning till den här tråden bemöttes av den kvinnliga säljare, som jag talade med efteråt, som "smutskastning av swemedia från konkurrenter".
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 14:18 #77
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Nu har de också kvalificerat sig som GAP Company på Google
http://www.whoisagap.com/companies/sweden.html

Så nu är det 5 företag i Sverige som har den högsta nivån på GAP (Google Advertising Professionals).

Så nu Kanske vi kan räkna med att de kan om de vill leverera på ett bra sätt då det krävs minst 2 personer som har skriftliga kunskaper om Google Adwords utöver att de skall ha haft en omsättning på 100 000 Dollar/kvartal.

Utöver dessa så har även Iprospect fått den statusen numera.

Mvh
Johan
Oläst 2007-06-14, 14:43 #78
Layali Layali är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Layali Layali är inte uppkopplad
Nykomling

Vill bara förmedla min egen bild av Swemedia, efter att ha blivit uppringd av en av deras säljare.
Till saken hör, att jag vid ett par tillfällen har varit inne på Google, och fyllt i att jag vill bli kontaktad av en av deras säljare. Så när telefonen ringde, och någon presenterade sig som att han "ringer från Google", så trodde jag naturligtvis att det förhöll sig just precis så. Denna övertygelse höll i sig under nästan hela samtalet, trots att mina varningsklockor ringde vid upprepade tillfällen. Som småföretagare blir man hela tiden uppringd av säljare, som vill pracka på en än det ena än det andra, och man har lärt sig vilka som är oseriösa och ej. Ett par säkra tecken (enligt mig) på en oseriös säljare, är något som erbjuds "gratis", samt "ett specialerbjudande som går ut idag kl x". Vid sådana tillfällen lägger jag genast på luren. Inte vid detta tillfälle dock, trots att båda dessa ingredienser förekom i samtalet, för det var ju "Google" som ringde. Google kan man väl lita på? Efter ett långt samtal, gick jag med på att köpa det billigaste alternativet. Då skulle samtalet spelas in,och innan jag visste ordet av var bandspelaren på, och först då fick jag höra namnet "Swemedia".
Då satt han och väntade på mitt svar, och jag kom mig inte för att avbryta, eftersom jag blev helt förvirrad.
Däremot mejlade jag med en gång till säljaren, och sade att han fick annullera ordern, eftersom han uppgett att han var från Google.
Han vägrade. Jag gick vidare till ett par chefspersoner, som i princip sade att jag ljög, och hotade enbart med inkasso om jag inte betalade. Jag har kontaktat Jonas W på Google, och framfört mina synpunkter på de arbetsmetoder som swemedias säljare har, och jag uppmuntrar nu alla som blivit lurade av bondfångarna på Swemedia att göra detsamma. Hör av er till mig, så ska ni få kontaktuppgifter till honom.
Layali är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 19:44 #79
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Håller med om att företaget swemedia kanske inte alltid har så seriösa metoder, vilket är nämnt ovan i tråden så jag behöver inte klaga mer på dom som redan ligger. Representanter därifrån har ju uttryckt sig bristfälligt här på forumet.

Men ditt problem i detta ärende är dock att du i ljudfilen godkänner att handla av swemedia och att säljaren inte i inspelningen säger att dom ringer från google. Detta gör att det kan bli väldigt svårt för dej att hävda något rent juridiskt, trots att vi alla vet vilka metoder de faktiskt har använt. Läs igenom avtalet och säkerställ att du säger upp det inom angiven tid, så slipper du dom i fortsättningen.

Två tips, det ena är köp inget av telefonförsäljare, det andra är att spela in alla samtal med dom, då kan ingen komma ur avtalet eller hävda motsatsen till vad som är sagt.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 22:08 #80
Zetard Zetard är inte uppkopplad
Nykomling

Zetard Zetard är inte uppkopplad
Nykomling

Det som oftast händer är att säljarna har såpass höga krav på sig eller har såpass stora mål att de inte drar sig för någonting när det gäller att fånga en kund.

Det är nästan aldrig instruktioner som får säljarna att agera så som de gör utan det är så att säljaren har en känsla av att företaget skyddar en om det skulle bli trubbel pga vad som sagts, och "cheferna" kan lugnt säga att våra rutiner är si-och-så, även om man till nästan 99% kan garantera att de vet vad som pågår.

Ofta är det också "trender" som går på dessa callcenters. Säljarna lyssnar på den som säljer bäst, och den som säljer bäst gör det pga att han presenterar sig som representant för ett företag många gånger bättre rykte än det företag han egentligen ringer ifrån.

Sen vet man också som säljare att till 99.99% av alla kunder inte spelar in samtalet, iaf inte när man presentarar sig. Även om han/hon skulle vara så lurig, så får den säljaren sparken och ersätts av en ny med 12 900 i lön före skatt...

Linkande tendenser startade på min tidigare arbetsplats men det "skjöts ner" ganska omgående, då man som ett seriöst företag inte kan hålla på med skummismetoder i längden. Medelanställningstiden låg på uppskattningsvis 9 månader där jag jobbade och det var ett "seriöst" callcenter.

I min mening ligger ansvaret på utbildningsansvariga/coacher att verkligen klargöra vad som får och, inte får, sägas. De är i princip de enda som kan förändra något. Samtidigt är det självklart också så att "cheferna" vet precis vad som pågår men när pengarna rullar in utan att någon reprimand ges så är det partyparty...

Nu säger jag inte att det är så i detta fallet men det är ofta så.
Zetard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017