Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Emot Elektronik!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-12, 18:11 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Vi har fått den smickrande uppgiften att vi ska ha en debatt på torsdag där halva klassen är för och andra klassen är emot att Elektronik gör din vardag mycket enklare. Typiskt nog lyckades jag hamna i gruppen som är emot att Elektronik gör din vardag mycket enklare. Med elektronik menas saker som lampor, bil, dator, tv - allt som har en gnutta el i sig.

Min fråga är, vad finns det för argument emot att elektronik gör din vardag enklare? Kan verkligen inte komma på en enda, blir ju som att leva på stenåldern...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 18:21 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Fråga de äldre på WN, de borde ju veta hur det är att växa upp utan färgTV och datorer m.m.

Finns ju en hel del gamlingar på detta forum hahaha!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 18:34 #3
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by Johan H@Dec 12 2005, 18:21
Fråga de äldre på WN, de borde ju veta hur det är att växa upp utan färgTV och datorer m.m.

Finns ju en hel del gamlingar på detta forum hahaha!
I och för sig... Men det enda jag kan få ut ur dem är nog "det var bättre förr" :lol:
Oläst 2005-12-12, 18:35 #4
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@Dec 12 2005, 19:11
Min fråga är, vad finns det för argument emot att elektronik gör din vardag enklare? Kan verkligen inte komma på en enda, blir ju som att leva på stenåldern...
Inte riktigt men visst finns det fördelar utan elektronik. Människan har blivit latare ju mer maskiner vi har som tar över. Inte kom man hem från jobbet i början av 1900-talet och slängde sig framför TVn och började knapra på chips. Då började man istället med hushållsarbete som vi idag tar förgivet. Tvättning till exempel, diskning och massa annat arbete.

Medelåldern har alltid ökat ju längre vi har kommit men jag skulle inte bli förvånad om det stannar upp när vi blir äldre. Det kan omöjligt vara bra för kroppen att sitta framför datorn, TVn hela dagarna. Jag vet att det finns folk som rör sig men det finns även dem som inte gör någonting alls. Så datorn, TVn/Datorn->lathet->sjukdomar

Även om det finns bilar utan elektronik så leder ju ändå bilarna till försurning och till ökning av växthuseffekten. Kanske går att använda som argument. Du kan i alla fall nämna att det används kemikalier för framställning av elektronik som är skadligt för miljön och alla länder har inte kommit så långt i lagar att de har förbjuder/har koll var fabriken släpper ut gifterna. Se bara på Freoner som vi inte trodde var farliga men som idag finns i alla gamla kylskåp. (Freoner reagerar med ozon och förstör ozonlagret. Det tar ca 20år för utsläppta freoner att stiga tills de kommer till den höjden där ozon finns och än idag släpper vi ut Freoner, dock inte i Sverige(?))

Du kan även argumentera för tillverkning av EL. Det förstör för djurlivet. Laxar har problem i vattendrag. Naturen blir hemskt ful när det står hundratals vindkraftverk och kärnkraftsavfall vet vi inte var vi ska göra av mer än att förvara det i 10 000år (100 000 generationer?). Innan det första kärnavfallet är ofarligt så har vi förvandlat jorden till en lysande grön boll i rymden.

Ja det är bara att låta fantasin flöda Ingenting är perfekt och om du har bra med motargument så kan du säkert få den andra halvan att komma till ett stadie där de inser att vad de än säger så hittar du något negativt eller dåligt med deras argument och "ger upp"
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 18:41 #5
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by Spindel@Dec 12 2005, 19:11
Kan verkligen inte komma på en enda, blir ju som att leva på stenåldern...
Jag skulle vilja påstå att livet var enklare på stenåldern än det är idag.
Då: Jaga, äta, sova, dö.
Idag: Plugga, plugga, söka jobb, plugga, äta, plugga, äta, äta, felsöka elektronik, äta, försöka somna, söka jobb, plugga lite till, gå till läkaren och få antidepressiva medel, titta på tv, dö.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 18:55 #6
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by koala@Dec 12 2005, 19:41
Idag: Plugga, plugga, söka jobb, plugga, äta, plugga, äta, äta, felsöka elektronik, äta, försöka somna, söka jobb, plugga lite till, gå till läkaren och få antidepressiva medel, titta på tv, dö.
Det är tur inte mitt liv ser ut så :lol:
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 19:03 #7
Spindels avatar

Spindels avatar

FredrikMH: Problemet är att det inte är frågan om elektronik är bra eller ej, utan om det förenklar din vardag. Det har ingen betydelse ifall miljön går i tusen bitar då frågan är om det gör det enklare med el.

Det är just det problemet ligger i, frågan är ställd på ett sådant sätt att det är omöjligt att komma på att det blir enklare utan el... Jag tycker då inte att det är enklare att ta cykeln till Sthlm än att ta flyget/tåget även om det är bättre för miljön.
Oläst 2005-12-12, 19:52 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

spindeln:
Citat:
FredrikMH: Problemet är att det inte är frågan om elektronik är bra eller ej, utan om det förenklar din vardag. Det har ingen betydelse ifall miljön går i tusen bitar då frågan är om det gör det enklare med el.
Det har en stor betydelse, går miljön i bitar så blir livet inte enkelt. För jag förmodar att perspektivet i uppgiften inte endast skall vara centrerad på hur det är idag utan även på sikt.

Stenåldern - hur är det med historiaundervisningen i skolan idag egentligen?
El kom som FredrikMH vara inne på i början av 1900-talet, för den stora massan någonstans omkring 1930, om vi pratar Sverige.
Under den största delan av tiden mänskligheten funnits har det varit utan el och det har fungerat bra, eftersom vi fortfarande finns kvar. Hoten mot mänskligheten är större nu än tidigare och de orsakerna ligger i el/elektronik. Miljöförstöring, kärnvapen är skapelser som kan skrivas på elens konto.
Snabbare kommunikationen ökar risken för ex smittspridning, gränsöverskridande brottslighet, terrordåd osv.
Kommunikationerna skapar också flytt av arbetstillfällen till i andra länder där förhållandena i vissa fall kan liknas med slavarbete. Tänk på det nästa gång du tar på dig jumpaskorna.

Mycket av det som skapades under tiden utan el är i högsta grad bestående idag. Den drama som skrevs för över 2000 år sedan i Grekland ligger fortfarande till grund för dagens filmer. Litteratur, filosofi, musik skapades under den tiden som fortfarande lever kvar vårt samhälle.
För hur många av er tror att rappmusik kommer spelas om 200 år?

Ett samhälle utan el skapar en hållbar utveckling där människor får tid till att umgås med varandra. Skapa något av egen kraft istället för att sitta framför TV:n eller dator som en passiv betraktare av skeendena omkring dem.

edit: korr
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 23:04 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
10 000år (100 000 generationer?)
Vilken art tillhör du
En generationtid på 0.1 år... till och med möss har en genarationstid på 0.2 år (ca 10 v)
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 23:18 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
En negativ sak du kan ta upp är att jag tack vare elektroniken måste läsa denna tråden.

Hälsa gärna läraren från mig
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017