Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sponsorer/Annonsering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-05-15, 02:53 #11
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Citat:
Originally posted by WN+May 14 2003, 06:49 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (WN @ May 14 2003, 06:49 PM) <!--QuoteBegin--viper@May 14 2003, 12:55 AM
Skulle detta vara intressant om sidan skulle ha ca 100-150 unika besökare dagligen?
Hejsan viper

Nu skall jag motivera dej att skaffa mer besökare för att uttrycka det så.

Som banner marknaden ser ut idag.

Industistandard

Ratio: 0.21
CPC: ex via tradedoubler 10 öre.

Med andra ord, med ovanstående exempel och ditt besökarantal med "mainstream" trafik borde du tjäna ca 20 öre i veckan, och det är oxå marknadsvärdet på ditt annonserbjudande. (Den bistra sanningen)

>Dock så behöver ju min egen sida först få en rejäl ström med besökare.

Precis som du själv skriver, behöver du komma upp i besökare.

Nu räknar jag på "mainstream" och inte "target" traffic.

Samtidigt som jag skriver om att besökare är viktig så vill jag tipsa om att inte stirra sig blind på antal besökare totalt sett, är man inne i internet branschen för att göra kulor enbart, tror jag det är bästa att försöka "nischa" sig så mycket det går, 10 stycken köpglada personer som är inne på din sida och letar efter info om just den produkten du gör reklam för, är mer värt än 100 000 unika mainsteam besökare.

Thomas [/b][/quote]
Vad menas med Mainstream? Target annar jag är den traffic som är riktad mot något speciellt? (all trafik är det men du kanske förstår)

Men nu är det så att det kommer inte finnas någon ratio direkt, banner visningen är slumpad och det är ju som sagt bara en engångs kostnad på ca 500kr och det är väll kanske lite eller? sen krävs ingen tillbaka länkning till min sida och banners kommer endast visas på min sida på botten av den, alltså den är alltid synlig. Alltså skulle detta vara en intressant banner reklam tjänst?
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-15, 15:09 #12
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Det finns alltid en ratio (CTR), Thomas visar dig ett enkelt räkneexempel där han räknar med CTR & CPC.

Mainstream trafik kan man säga är folk överallt ifrån med olika intressen, targeted trafik är exempelvis svenska besökare med intresse för bilmotorer. Självklart så vill man ha targeted trafik.

För att göra det enklare, för 500 SEK kan jag få 4-5000 unika besökare om jag går till en annan leverantör. Kommer du att kunna ge mig 5000 unika besökare på dina 150 unika / dag? Under en månads tid innebär det att varje unik besökare måste klicka på min banner. Detta kommer självklart inte att hända, långt därifrån, som WN säger så är 0.21% industristandard, vilket innebär att 2.1 personer klickar på en banner som visats 1000 ggr. Om vi för skojs skull gör ett räkneexempel:

Variablerna vi använder är;

Unika besökare/dag 150
Antal sidvisningar per bes. 3
CTR 0.25 (aningen bättre än snittet)

150x30x3 = 13 500 sidvisningar/mån

33.75 unika / månaden kan du leverera till mig med gällande CTR (0.25)
Det skulle ta dig 148 månader att leverera 5000 unika besökare till mig, eller 12 år

Vart vänder jag mig? Leverantören som kan ge mig 5000 unika på en vecka eller den som kan ge mig det på 148 månader (till samma pris)?

För att sälja annonserna till detta priset behöver du antingen ha upp trafiken ordentligt eller ha en väldigt väldigt nischad bransch, dock så tror jag inte en nischad bransch kan motivera dina priser i vilket fall.

Slutsats: Skaffa trafik, trafik som fan

Mvh, Tobias
Oläst 2003-05-16, 04:28 #13
Flitig postare

Flitig postare

Tänkte inte på den ration

Men alltså det jag gjorde var bara ett antagande om besökar antalet, men vi säger att sidan har ca melan 500-1000 unika per dag skulle det vara värt 500 kr för det du får? Läs nedan

» Obegränsat med visningar av dina banners.
» Ingen tidsbegränsning på hur länge dina banners kan visas på våran sida.
» Du behöver ej länka tillbaks till Viper-Design från din webbsida
» Storleken på bannern får vara max 60 pixlar hög och max 500 pixlar bredd. Utöver det så får dina banners se ut hur som helst och ha vilken storlek somhelst
» Du får ha max 3 banners på max 300kb st
» Ett konto för att se statistik och administrera dina banners.

Som sagt skulle det vara värt pengarna då? För det skulle isåfall vara en ganska trevlig tjänst att erbjuda fast man kan nog sänka kostnaden med ca 50-70% så man hammnar runt 150-250 kr istället för 500? Skulle det då vara mer intressant? Om vi antar att antalet besökare är 500-1000 unika som ser din banner,
Oläst 2003-05-16, 15:05 #14
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by viper@May 16 2003, 02:28 AM
Men alltså det jag gjorde var bara ett antagande om besökar antalet
Det var därför båda jag och dm tog oss tid och gjorde ett räkneexempel som du kan använda oavsett hur många besökare du har.

Frågan är besvarad redan.

Byt 150 mot 500 i formeln och bedöm själv, kunden är om din sida levererar besökare enligt standard 0.21 garanterad 1 besökare per dag.

Sedan skriver du » Ingen tidsbegränsning på hur länge dina banners kan visas på våran sida. ytterst dumt att gå in i ett sådant avtal, tänk om din sida har 50 000 besökare/dag om 6 månader, skall kunden få vara kvar för sina 500 kr då?

Personligen tror jag du skall lägga din energi på att utveckla en bra internetsida så kommer annonsintresset komma automatiskt om några år när du kommit en bit på väg. Känns som du har börjat i fel ända av den normala gången. Lägg focus på att bygga upp nåt intressant och som dina eventuella kunder vill assosieras med.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-05-16, 17:40 #15
Flitig postare

Flitig postare

Som jag sa så är det bara några funderingar och jag förstår faktist att man inte kan starta en sådan tjänst bara så där utan att ha någon bra sida själv så att säga. Sen angående tids perioden. Så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med den heller utan det är mer eller mindre bara något jag funderar över, Allt är just nu bara antaganden
Just nu är webbsidan under utveckling och jag försöker undersöka lite om vad som kan vara trevligt att se för tjänster på en webbsida
Oläst 2003-05-16, 21:42 #16
Supermoderator

Supermoderator

Hett tips för att driva en framgångsrik webtjänst: Tänk inte på vinsten/intäkterna vid starten, det kommer automatiskt efter några år, se på tv.nu, var började Thomas & var är han idag? Han driver idag bl a sveriges största tvguide på nätet, något som började av en slump i princip (eller har jag fel?).

Folk har en viss förmåga till att göra "vanliga" sajter som oftast finns i hundratal redan samt lägga upp 10 tradedoublerlänkar & tro att alla ska klicka på dem. Då har man redan där helt fel tankesätt om man vill driva en framgångsrik tjänst.

Det var dagens tips, back to work

Mvh, Tobias
Oläst 2003-05-16, 22:20 #17
Flitig postare

Flitig postare

Nja ideén är inte att jag ska tjäna massor av pengar på det hela utan att det ska gå att betala för det som krävs för att driva ett sådan banner tjänst =) om varje person får ha 3 x 300kb banners är nästan 1 mb per person och har jag 50 st personer så är det nära 50mb och sedan ska jag själv ha plats för webbsidan och allt sådant =) så det är ju inte super billigt.
Oläst 2003-05-16, 22:29 #18
Supermoderator

Supermoderator

Om någon har en 300kb stor banner så blir jag förvånad.

Min personliga åsikt (om du vill ha den): Det kommer inte att funka. Med 50 banners får du dessutom dra ner på antalet sidvisningar per banner i våra räkneexempel. Ingen människa som har minsta lilla insikt i reklammarknaden på nätet skulle köpa reklamplatsen till det här priset, och som Thomas säger, det är dessutom dumt att erbjuda oändligt * för reklamplatsen, väldigt dumt.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-05-16, 23:29 #19
Flitig postare

Flitig postare

Som sagt jag har sagt flera gång är det bara antaganden jag har gjort och har faktist inte räknat på det alls och tänker inte göra det heller men jag förstår att om det är 50 banners vissas dom inte lika mycket som om det vore 1 banner. Tackar för alla syn punkter ni ger. Jag satt och funderade på en annan sak också den där standarden ni säger för antalet som klickar på bannern, hur är det möjligt att ange en standard på 0.21% ? Det är väll mer ett antagande enligt mig, än en standard. Skulle man ha väldigt mycket target trafik så skulle det ni räknat på inte stämma eller? Sen kommer om jag får för mig att erbjuda dena tjänsten troligen den där oändliga tiden att försvinna då det skapar problem enligt mig,
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017