Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fröbättra handstil

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-10, 16:44 #11
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Problemet är att all handstil inte riktigt går att träna upp. Många människor lider nog av samma sak som jag utan att egentligen veta om det. Det var mest en slump att man upptäckte det hos mig. Jag lider av en muskelsjukdom som gör mina muskler i ben och armar hyfsat stela. Egentligen märks det inte så mycket. Men när det kommer till att skriva skriver jag som en kratta. Och även om man tränar blir det inte snyggt. Valde ett gymnasium där eleverna har bärbara datorer på grund av det (vilka man kan anteckna på). Någon som har tips på ett bra sätt att sköta anteckningar på högskole-/universitetsnivå vid föreläsningar, om det inte går att banda?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 17:05 #12
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Du måste väl kunna skriva så själv ser iaf?

I annat fall råder jag dig att köpa en smidig bärbar och anteckna på den på föreläsningar... Finns vissa som läser till civilingenjör av olika slag som antecknar på dator. På ekonomi är det ovanligare, där använder vi papper och penna :P
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 18:10 #13
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 10 2005, 17:05
I annat fall råder jag dig att köpa en smidig bärbar och anteckna på den på föreläsningar...
Jag pluggar på KTH och har en annan lösning - anteckna inte alls. Jag går ut till sommaren (120p) och har då inte antecknat ett dyft (förutom några mindre lyckade försök). Undrar hur min handstil ser ut... Hmm...
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 18:36 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hm. Okey. Jo läser man mycket i förväg och bara förväntar sig svar och klargörande på föreläsningar är det möjligt att man klarar sig undan utan at anteckna nämnvärt mycket.

Kristofer: Jo, ska se om det finns något smidigt. Skönt där jag går nu eftersom de flesta sitter med datorer. Lite mer obekvämt om man är den enda ) Men hittar man något som är tillräckligt litet och smidigt så kan vara på sin plats.
Oläst 2005-12-10, 19:51 #15
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Filip, Jim: just det, jag menade ju 1800-tal

1900 talet var skrivmaskinens århundrade, 2000-talet blir datorns. Så stressa inte upp er, man behöver inte kunna skriva, huvudsaken är att man kan hamra på tgb
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 20:07 #16
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har nog ett problem jag med.. idag skrev jag en tentamen på 12 sidor... det kommer inte bli kul att rätta den inte... i början såg det illa ut.. i slutet (efter 4h) såg det inte bättre ut kan jag säga
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 20:15 #17
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag har gett upp allt hopp om att jag någonsin ska kunna lära mig att skriva så att ens jag själv kan läsa det. Numera lämnar jag in mina anteckningar på apoteket och ser vad jag får.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 21:37 #18
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Eddie Eddie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Hehe tack för tippsen får väl helt enkelt ta och skriva lite långsammare. Går just nu i ett gymnasium där jag inte tror att det är särskuillt uppskattat att sitta med en laptop på lektionerna.
Eddie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-10, 22:27 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har du ett problem och tar upp det med lärare på utvecklingssamtal/liknande kan du säkert få en del lärares stöd. Har du dina föräldrar med dig som pushar lär du absolut få lov att göra det. Men sedan är frågan om du vill
Oläst 2005-12-15, 00:18 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det går faktiskt att träna upp handstilen i någorlunda mån. Vill man skriva snyggt och fort så är det skrivstil som gäller. Jag gick i skola i Tyskland (Bayern) när jag var yngre. Vi fick lära oss skriva skrivstil med reservoarpenna (Füller). Skrivningarna rättades och godkändes inte om de inte var skrivna med skrivstil och reservoarpenna. Min handstil som alltid varit anskrämlig blev faktiskt betydligt bättre. ”Tyvärr” så fick vi även lära oss skriva på maskin sen (till skillnad från svensk skola så lär man sig faktiskt vettiga saker i Tyskland). Så efter några år i Sverige och framför datorn så är min handstil lika vidrig som tidigare. Det värsta är att min namnteckning fortfarande liknar en femårings första försök att lära sig skriva.

Men vill du förbättra din handstil så är det bara träning som gäller! Det går om man bara vill Många tjejer skriver ju väldigt snyggt. Förmodligen därför att de skrev dagbok och liknande som små.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017