FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Istället för vyn rakt uppifrån som satellitbilder vanligtvis ger, satsar Microsoft på en satellittjänst med 45-gradig betraktningsvinkel."
www.idg.se "Under första halvan av 2006 ska Microsoft lansera Windows Live Local i en skarp version." http://local.live.com/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan man verkligen se sidan med satelit? Trodde bara man kunnde se rakt uppfrån?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp, ser riktigt coolt ut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Ovanstående bygger ju på att man vet exakt vart satelliten är på centimetern. Då använder man sig förmodligen av metoden man gör på GPS-satelliterna. Satelliten har en beräknad bana och en central jordbaserad (i Washington om jag inte är ute och reser) enhet håller koll på hur mycket satelliten i fråga avviker från den beräknade banan. Med bra synkade klockor kan man i efterhand då räkna ut exakt vart satelliten var den millisekunden. Genom att veta ovanstående samt kolla hur man var i förhållande till andra satelliter är, blir ju både position samt vinkeln känd. Och då är det förmodligen en smal sak för dom smarta flickorna och pojkarna att skriva ett program som räknar ut centrum koordinaten på bilden. Och när man har den koordinaten så är man hemma. Jag har pysslat endel med likande och tror tom jag skulle grejja detta på en vecka om jag fick datan. Och då skulle nog flickorna och pojkarna på google ordna det på en frukostrast om dom ville ha en kopia på MSN's tjänst. Sergey Brin kanske rent av redan nu sitter i telefon med bildleverantören och hör om man kan justera kameravinkeln eller om den är fast på leverantörens satelliter ![]() Fin bildillustration va? Jag har gjort den helt själv ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Wow vilken lektion man fick :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Imponerande!
Men hur många KM extra blir det om man fotar 45 grader från sidan och satelitern hänger på ...?? Ja, hur högt ligger satelitrarna egentligen!? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|