Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Projekthjälp!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-05, 11:08 #1
nfmedia nfmedia är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
nfmedia nfmedia är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Tjenare alla webmasters!

Jag pluggar just nu Media Management på högskolan i Kalmar. Kursen jag läser nu heter strategisk kommunikation 2 och vi håller nu på med ett projektarbete. Jag och två polare har en idé på en Internettjänst som i dagsläget inte finns. Vad det är vill jag inte gå in på riktigt ännu, vill komma lite längre på idén själva. Kan säga så mycket som att det har med informationssökning att göra.

Det jag skulle vilja ha lite information kring är följande frågor (Ska googla och leta själv också men tänkte att ni som skriver i detta forum borde ha rätt bra koll):

1. Server. Vad kostar det i månaden att driva en sajt i rena server och teknikkostnader? Ge gärna exempel på olika sidor. Tekniken för att driva t.ex. Lunarstorm, Blocket, Alla annonser men helst mindre sidor. Sidan som vi ska starta ska ha medlemmar, alltså inloggning. Hur många GB i dataöverföring kan man räkna med. Förstår att det är svårt när ni inte vet vad sajten ska syssla med men det är bara text, en sajt som tex wikipedia? (visst heter den så) Vad kommer en sådan sajt upp i för dataöverföring totalt. Behöver inte vara några exakta siffror, behöver bara få en ungefärlig känsla så vi har lite siffror att trycka in i våran budget.

2. Banners och reklam. Hur funkar det vanligast med reklam. Kontaktar man enskilda företag eller finns det andra, t.ex. Google som säljer in reklamen åt en? Vad kan man tjäna på annonser på sin sida. Är förståss väldigt olika men skulle vilja ha lite exempel eftersom jag i dagsläget inte har en aning. Har ni några bra länktips kring frågan så skicka gärna.

3. Programmeringskostnader. Har kollat lite med en programmerare om våran idé ens är möjlig rent tekniskt, och det var den. Problemet är dock att det kommer att krävas en massa kod tydligen. Vi kommer alltså att få anställa programmerare. I den budget vi ska ställa upp hur räknar vi bäst där tror ni? Vi måste få någon som kan uppskatta hur lång tid det skulle ta att utveckla sajten. Men vad ska man räkna på för kostnader för att anställa en programmerare?

4. Säkerhet. Säkerheten på en sajt är det något som man fixar själv eller ingår det i serverpaketet som man köper.

Grymt tacksam för svar, kommentarer, tips och funderingar.

MVH // Niklas
nfmedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017