FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
"Det som avgör om en medlemsavgift är en ersättning för ett tillhandahållande är det huvudsakliga syftet bakom ett medlemskap i en organisation. Om organisationens huvudsyfte är allmännyttigt eller har ett annat huvudsyfte än att tillhandahålla rabatter och medlemsavgiften dessutom inte har direkt samband med ett tillhandahållande från organisationen så utgör medlemsavgiften ingen omsättning mervärdesskattemässigt. "
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...bc8000527.html Det står en massa om medlemsavgifter på ovanstående länk med ett flertal domar och olika utslag, men eftersom juridik inte är min starka sida då undrar jag om någon vet om det på något sätt är möjligt att medlemsavgifter på t.ex. en webbcommunity som drivs av ett kommersiellt företag företag inte är momspliktiga? Vart går gränsen? Jag förväntar mig inte att det ska vara momspliktigt, men tycker detta är något man kanske kan titta närmare på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag uppfattar det som att en sådan medlemsavgift som du beskriver normalt är momspliktig.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|