Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konfiguration av Apache2 för mycket trafik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-28, 12:28 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag har läst en del om ServerLimit och MaxClients och enligt de dokumenten så är man tvungen att kompilera om Apache2 om man vill ha en MaxClients satt till t.ex. 500 (max är tydligen 256). Hur har ni som kör större installationer gjort och framför allt, vad har ni satt ServerLimit och MaxClients till?

Varför jag är intresserad av att höja MaxClients är för att det skulle underlätta för de som vill komma åt icecast/shoutcast och sitter bakom en http-proxy (som inte tillåter annat än port 80 och http-trafik). De kräver ju en konstant client vilket gör att om det är mer än 255 lyssnare så slutar webserver att svara (inga lediga clients). :blink:
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-28, 18:02 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Varför inte skaffa en till IP-adress och använda Icecasts inbyggda webbserver på port 80?

Det här är inget fullständigt svar, men MPM:en "Worker" är effektivare på att hantera många requests. Om du dessutom har NPTL-stöd i glibc så blir det ös i maskineriet.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-29, 22:20 #3
Westmans avatar

Westmans avatar

Då skulle jag behöva en ipadress för varje ström (om det ens skulle fungera genom vissa proxys) och det blir lite overkill med tanke på att det inte är 24/7 som strömmarna ska ligga ute. Dock en variant som kanske kan vara aktuell.
Oläst 2005-11-30, 12:48 #4
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Nej, Icecast klarar (givetvis) av flera strömmar samtidigt på samma IP-adress.

Trodde det bara var webbtrafiken du ville köra genom Apache. Visste inte att det också går att skicka själva streamen genom Apache. Kräver inte Icecast två anslutningar samtidigt? Har för mig att jag läste det i manualen för ett tag sedan men kan inte komma på varför.

Om du inte har tillgång till två IP-adresser kan du låta Icecast ligga kvar på port 8001 och ha den som default-källa. Källa nummer två kan sedan vara Apache. 95% kommer då förmodligen köra genom Icecast.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-30, 12:53 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Varför inte köra 2st deamons ?

En på standard port och en på port 80 ?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 15:57 #6
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 30 2005, 13:48
Trodde det bara var webbtrafiken du ville köra genom Apache. Visste inte att det också går att skicka själva streamen genom Apache. Kräver inte Icecast två anslutningar samtidigt? Har för mig att jag läste det i manualen för ett tag sedan men kan inte komma på varför.
Det räcker med en port när du ska lyssna. Vi modifierade ett skript som kallas scproxy så att de som sitter bakom riktigt strikta proxys skulle kunna lyssna. Med det skriptet har vi kunnat streama både livevideo och liveradio till i stort sett alla. Det har inte varit något problem oavsett om de har suttit innanför t.ex. försvarets httpproxy eller inte. Dessutom så får vi med skriptet en snabb och enkel möjlighet till inloggning, specialstatistik etc. (En avsevärd skillnad mot att försöka få ut snygg och informativ statistik i realtid från icecast eller shoutscasts loggar.)

Angående att icecast klarar fler strömmar per ip så jo visst är det så. Tyvärr finns det en bugg i authentication som gör att det inte är möjligt att köra olika strömmar mot samma authentication-fil. Då är det bara den senast startade strömmen som kan läsa in nya användare. Därför krävs det två olika instanser av icecast för att kuna streama två olika kvaliteter på samma ström om man vill bibehålla gemensam/delad inloggning.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017