Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Laddtid

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-25, 21:37 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Någon som sitter inne på statistik om hur lång tid webbutiken får ta att ladda utan all folk stänger ner osv.

Vi har länge haft problem med en seg laddtid. Från 7-20 sekunder när det varit som sämst!
Vi håller på att titta över en nyleverantör av butiken, men det skulle vara intressant om man kan förvänta sig en ökning av besök med en laddtid på 2-4sekunder istället?

Mvh Johan

------------------------
www.megashop.se
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 21:42 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Det beror ju lite på vad som händer under de 20 sekundrarna. Kommer bara texten upp, men inga bilder, och det går att navigera hjälpligt på sidan så är det nog inte lika illa, men om sidan är blank så ger iaf jag upp redan efter kanske 5 sekunder.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 21:49 #3
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag tycker att det tar väldigt lång tid för er butik att presentera något. Första gången, innan jag visste att det tar tid, var det jäkligt när att jag gav upp. En tom vit skärm ser inte bra ut.
Frågan är bara vad som tar tid? Är det levonline som är sega, eller är det er startsida som är seg?

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 21:58 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by PKaze@Nov 25 2005, 22:49
Jag tycker att det tar väldigt lång tid för er butik att presentera något. Första gången, innan jag visste att det tar tid, var det jäkligt när att jag gav upp. En tom vit skärm ser inte bra ut.
Frågan är bara vad som tar tid? Är det levonline som är sega, eller är det er startsida som är seg?
/Peter

Att det tar så lång tid beror på att vi har många produkter ca 5000 just nu och att kategorierna i vänstermenyn laddas dynamiskt.

E-butik.se webbutik klarar inte av så många produkter. Vi jobbar på att hitta en ny leverantör som klarar mycket produkter.

Vi lär ju tappa mycket besök pga laddtiden med andra ord.
Oläst 2005-11-26, 13:48 #5
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Tog del av statistik angående detta för ungefär ett år sedan, den sa att ca 30% av förstagångsbesökarna lämnar en sida innan den laddats klart om det tar längre än 8 sekunder för den att ladda. Har tyvärr ingen länk jag kan hänvisa till.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-27, 10:36 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det är nog belastningen på servern som avgör hur snabbt er sida ska ladda. Försök att lägga in kod som visar hur lång tid det tog att skapa sidan. Skapas den på typ en halv sekund eller snabbare så måste problemet ligga hos det webbhotell ni använder er av.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-27, 13:13 #7
lindberg lindberg är inte uppkopplad
Medlem

lindberg lindberg är inte uppkopplad
Medlem

Håller med om att det är menyn som slöar ner.
Försök att mellanlagra menyn som html, det skulle göra enorm skillnad, så att ni slipper skapa den för varje laddning.
lindberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-27, 13:45 #8
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by lindberg@Nov 27 2005, 13:13
Håller med om att det är menyn som slöar ner.
Försök att mellanlagra menyn som html, det skulle göra enorm skillnad, så att ni slipper skapa den för varje laddning.
Precis, det är menyn som gör att det går sakta.
Detta problemet kommer man runt genom att antingen ha en tillräckligt kraftfull server så det inte märks direkt ändå, eller precis som du säger spara ner menyn/mellanlagra den i html alternativt hitta en helt annan typ av meny som bygger på annan teknik.

Vi valde lösningen att ha riktigt kraftfulla servrar
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-27, 16:13 #9
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Problemet skulle jag tro är 2 saker för er.. nr 1 är att servern är för slö, den har för hög belastning kontra kapacitet osv.. det andra är hur kodningen ser ut.. det är ju 2 saker där.. hur serversides kodningen ser ut.. om det är osmart scriptat så kan det såklart förspilla resurser.. och hur markup och css är befattat.

Efter att ha gått över er site lite snabbt och kollat hur det ser ut så förstår jag faktiskt att det tar lite tid. Kortfattat så är ju kodningen inte direkt up-to-date.. och mycket kan göras för att optimerad den. Exempelvis har ni massor av funktionalitet i javascript. En massa inline stilar (ex css) i dokumenten. Inga externa css dokument (som cashas).. Ramar ( vilket ger 4 sidor som ska laddas istället för 1)..

Förstasidan tar ensam upp 963 kB, det är allderles för mkt. För mycket bilder istället för html och css där det skulle funka bättre.

hör av er om ni vill ha hjälp med att optimera den föressten.. jag gör en hel del sådana jobb..

/ björn
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-27, 17:31 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Björn@Nov 27 2005, 17:13
Problemet skulle jag tro är 2 saker för er.. nr 1 är att servern är för slö, den har för hög belastning kontra kapacitet osv.. det andra är hur kodningen ser ut.. det är ju 2 saker där.. hur serversides kodningen ser ut.. om det är osmart scriptat så kan det såklart förspilla resurser.. och hur markup och css är befattat.

Efter att ha gått över er site lite snabbt och kollat hur det ser ut så förstår jag faktiskt att det tar lite tid. Kortfattat så är ju kodningen inte direkt up-to-date.. och mycket kan göras för att optimerad den. Exempelvis har ni massor av funktionalitet i javascript. En massa inline stilar (ex css) i dokumenten. Inga externa css dokument (som cashas).. Ramar ( vilket ger 4 sidor som ska laddas istället för 1)..

Förstasidan tar ensam upp 963 kB, det är allderles för mkt. För mycket bilder istället för html och css där det skulle funka bättre.

hör av er om ni vill ha hjälp med att optimera den föressten.. jag gör en hel del sådana jobb..

/ björn
Tack för alla förslag, och tips m.m.

Som sagt vi leter efter en ny webbutik som kan garantera snabba sidor. Har varit i kontakt med sitedirect.

Är det någon som har erfarenheter av dom?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017