FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Lindahl, sök på CAPTCHA så får du mer info om att använda bilder på det här sättet.
I de andra frågorna håller jag till fullo med eg0master. Jag har samma erfarenheter. ![]() /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
CAPTCHA (dvs bilder som människor lätt kan läsa, men inte en dator) är ju iofs ett bra sätt att förhindra automatiskt utnyttjande av tjänsten, men personligen tycker jag det är drygt att använda. Jag kan acceptera det om det är en engångsföreteelse vid registrering, men om jag förstod dig rätt så handlade det om en demo av en tjänst som man skulle få nyttja "lagom" många gånger per dygn.
Lösningen att kräva cookies från klienten är i mitt tycke smidigare för användaren (blockar bara extrem paranoida användare), smidigare för dig (busenkelt att implementera) och blockar i dagsläget sannolikt 100% av alla botar. Om någon skulle orka skriva en bot som klarade cookies bara för att kunna missbruka din demo så tycker jag nästan du kan fundera på en ny lösning när det sker (och då är det väl aktuellt med CAPTCHA eller IP logging), men risken att någon skulle göra detta lär ju vara ganska liten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
eg0master, det ligger ju onekligen något i det du säger. Som du säger, varför skulle nån skriva en bot som klarar cookies och dessutom manipulerar dem för att klara min tjänst? Om de lägger ner så mycket jobb så känns det nästan som att de är värda att få ta del av tjänsten :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
att skriva en bot som klarar cookies lär inte ta mer än 1 timme att klara det på. så med tanke på det, kanske en begränsning på säg 100uttnyttjande per ip och cookie av samma tjänst e väl nåt du bör tänka på?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Sen lagrar du bara i databasen när tjänsten senast användes av user "foo" och räknar fram när den återigen kan användas. Naturligtvis genererar du ickerobotläsliga bilder för registreringen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
En idé kan ju vara att använda CAPTCHA första gången besökaren använder tjänsten. Sedan sätter du en cookie för att kontrollera. Så länge cookien finns kvar så behövs inte captcha. Det betyder ju att de som inte använde cookies får captcha hela tiden. Och borde göra det mycket svårare för en bot att komma åt även om den klarar av cookies.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|