FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blivit intresserad för den tekniska nyheten om datorer med vev. Någon som vet om det kommer ut någon variant till allmänheten?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
En dator med vev *asg*
aja... det är bra att den ha USD-portar iaf. om den drar en tiondel av en modern dator behöver den väl lite mer än en minuts vevande för att hålla igång 40 minuter? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är väl bara skärmen som drar en tiondel. Datorn i sin helhet verkar sakna mekaniska delar av specifikationerna att döma, och då bör den vara väldigt strömsnål.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja en tiondel så mycket ström som en vanlig dator borde väl vara att om man vevar 1 minut kan man köra 4 minuter. Kanske inte låter så mycket men jag tror att det finns potential att förbättra detta. Veven kan förmodligen göras bättre, förlänga armen m.m . Sedan får man lite bättre samvete om man vet att man förbränner kalorier när man gör det.
Veven skulle självklart inte vara det enda sättet att få in ström men ett bra sätt i nödfall. När jag funderar lite på saken så undrar jag om det inte skulle vara bättre att skapa en vev till ett extern batteri som kan användas till annat än bara en dator. Till mobiltelefon, digitala kameror m.m när man är på semester. Jag är 100% på att något sådan kommer ut på marknaden snart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
![]() Idén som sådan är ju inte alls tokig, och det går att göra mycket med en dator på 500Mhz. /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Finns det inget vettigare att ge de fattiga barnen än en dator för 800kr?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|