Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta ned sidan för underhåll på bästa sätt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-20, 02:40 #1
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Medlem
chrizzs avatar

Vad bör man tänka på när man måste ta servern offline en hel helg för uppgraderingar?

Jag har två alternativ. Jag vill gärna veta om det är bra eller dåligt ur t.ex. sökmotorsynpunkt. Har ni bättre förslag så lägg gärna fram dem... here we go:

1) Ta servern offline, och inte göra nånting mer. Låta besökarna få "Sidan kan inte hittas" en hel helg.

2) Peka om domännamnet tillfälligt mot en server hemma där jag påpekar driftstop osv. Samtidigt använda mod_rewrite för att peka alla url:s inom domänet till rooten (http://www.domain.com/* -> http://www.domain.com/).

3) ... ?

Vad tycker google? Vill ju inte att de kastar ut mig p.g.a. att de tror sidan upphört.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 02:49 #2
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Jag skulle ha behållt siten uppe men skicka tillbaks "felkod" 503 (temporary unavailable typ) i headern för alla requests och visat en trevlig förklarande sida för besökarna (glöm inte bort att berätta när siten beräknas vara tillbaka online!)

På så sätt så bör både sökmotorer och besökare bli glada, och om du lägger in en banner så kanske du får in lite stålar ;D

http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 13:05 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Måste du ta ner servern över huvudtaget? Om du är tvungen så gör som kers säger med ditt alternativ 2.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 13:16 #4
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
jag hade kopierat hela sidan på min hemma server, gjort underhållet där hemma och sedan överfört hela sidan till main server igen.

no downtime. detta funkar iofs inte alltid men undvik att ta ner hela sidan så länge det går, det e mitt tips
alexut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 13:23 #5
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by alexut@Nov 20 2005, 14:16
jag hade kopierat hela sidan på min hemma server, gjort underhållet där hemma och sedan överfört hela sidan till main server igen.

no downtime. detta funkar iofs inte alltid men undvik att ta ner hela sidan så länge det går, det e mitt tips
Saken är den att det är servern som sådan som ska uppgraderas och testas med nya konfigurationen. Jag behöver ett par dagar på mig för det...

Men kod 503 lät bra. Ska titta på det.
Oläst 2005-11-20, 14:27 #6
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Smidigiast är ju om du bara kan skicka sidan vidare till en temp-server som du har sidan på, eller där du har en typ 503 kod där de står att sidan är Offline, och åter den bla bla..
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 14:54 #7
chrizzs avatar
Medlem

Medlem
chrizzs avatar

Citat:
Originally posted by acidflash@Nov 20 2005, 15:27
Smidigiast är ju om du bara kan skicka sidan vidare till en temp-server som du har sidan på, eller där du har en typ 503 kod där de står att sidan är Offline, och åter den bla bla..
Jupp, det får bli nått sånt, men det blir med 503 och ett meddelande.

Tack för alla svar.
Oläst 2005-12-18, 22:04 #8
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by chrizz@Nov 20 2005, 03:40
Vad bör man tänka på när man måste ta servern offline en hel helg för uppgraderingar?

Jag har två alternativ. Jag vill gärna veta om det är bra eller dåligt ur t.ex. sökmotorsynpunkt. Har ni bättre förslag så lägg gärna fram dem... here we go:

1) Ta servern offline, och inte göra nånting mer. Låta besökarna få "Sidan kan inte hittas" en hel helg.

2) Peka om domännamnet tillfälligt mot en server hemma där jag påpekar driftstop osv. Samtidigt använda mod_rewrite för att peka alla url:s inom domänet till rooten (http://www.domain.com/* -> http://www.domain.com/).

3) ... ?

Vad tycker google? Vill ju inte att de kastar ut mig p.g.a. att de tror sidan upphört.
3. Inte ta ner den alls.

Jag vet ju inte hur komplicerad sidan är, vad som finns där, vilken plattform med databaser och jox ni har. Men det bästa är väl att installera en Pentium III 500 eller nått som tempserver och inte låta sidan gå offline alls.

Servrar kostar ju inget idag och är det en kommersiell sajt är det säkert mycket försvarbart att låta den vara igång kanske ?

Lite trist att stora sajter tar ner sina servrar för underhåll. Jag kan förstå aftonbladet, lunarstorm osv. som knappast har 500 servrar som ligger "och skräpar" om man måste göra en uppdatering :-)

Alternativet är ju en 503 eller vad den heter så google inte blir sur.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017