Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dela upp ett ämne i flera sajter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-17, 21:13 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Har samlat in massa kunskap kring ämnet etanol och det har blivit en ganska stor samling nu.
För att göra detta bra i sökmotorer undrar jag om jag ska dela upp informationen i flera
olika sajter med länkar till varandra. I sådant fall vad är lagom med information för en sajt?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 21:43 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Är det för sökmotorerna du skall gör ditt arbete eller är det för besökarna?
För jag förmodar att det rör sig om det ämne du tidigare tagit upp här som du verkar brinna för, en hållbar miljö.
I ett sådant fall tycker jag att du skall skapa någon form av portal eller en webbplats där du belyser allt det där.

(Fast banerna skall nog ligga lite offside)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 21:45 #3
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by andla@Nov 17 2005, 22:13
Har samlat in massa kunskap kring ämnet etanol och det har blivit en ganska stor samling nu.
För att göra detta bra i sökmotorer undrar jag om jag ska dela upp informationen i flera
olika sajter med länkar till varandra. I sådant fall vad är lagom med information för en sajt?
Det beror på hur mycket textmaterial och bilder respektive webbsida bär upp. Kommer du upp i runt 10 000 webbsidor under en domän som så brukar sökmotorerna haja till lite extra. Kommer du sedan över runt 100 000 unika (obs, unika!) webbsidor med bra, varierande redaktionellt material (inom ett ämne eller flera), så kan du räkna med att din "information impact" knuffar fram dina positioner ytterligare bara därav.

SIDA:s webbplats är ett bra exempel där man, trots massivt redaktionellt material utnyttjar sina möjligheter dåligt, enligt min mening. Bara för att du har hur många webbsidor som helst, garanterar det alltså inte framgång i sökmotorn. Tvärtom kan en webbplats med, säg, tre webbsidor lyckas utmärkt om den sökmotorpositioneras på ett bra sätt. Till och med bättre än Wikipedia.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 22:24 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Är det för sökmotorerna du skall gör ditt arbete eller är det för besökarna?
Jag vill nog göra både och. Jag vet att det är viktigt att besökarna gillar det dom läser. Samtidigt så lägger jag ner mycket jobb på att samla in information och den informationen är dyrabar och kanske bör spenderas försiktigt.

Citat:
10 000 webbsidor under en domän
Jupp därför är det viktigt att skaffa unika hostade domän.

Upptäckte att 100free.com som jag har min banansajt på inte verkar bli indexerad på google. Jag blir galen för att jag väntat ett bra tag nu på att sidan ska bli indexerad och jag vet att jag måste vänta, men nu när jag sökte på:
"site:100free.com" så fick jag inte upp en enda träff. Jag är så irriterad på mig själv att jag inte gjorde detta från början. Grrr!

Det blir en hel del jobb att fixa detta. Önskar att jag hade en lista på gratis webbhosts som fortfarande är indexerings vänliga.
Oläst 2005-11-17, 22:34 #5
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Skaffa en riktigt webbhotell och ett eget domännamn.
Lägga upp på den där kommer inte göra någon glad. Seriösa länkkataloger drar öronen åt sig om du försöker lägga in där, det kan gå men första intrycket, skall du sedan försöka lägga upp fler sajter på samma namn med samma innehåll. Ingen bra ide.

Prova att söka på MSN istället.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 23:19 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag har sagt till mig själv att jag måste lyckas med att inte spendera ett öre på något för att lyckas med att tjäna pengar på internet. Innehållet borde vara det viktigaste och inte domännamnet. När jag lyckats med att tjäna en slant så kommer jag spendera pengar på riktiga domäner. Då kan jag också jämföra hur mycket bättre det är att ha ett eget domännamn. Om någon har testat detta redan så skulle jag vara tacksam för den informationen.
Sunet har varit väldigt snälla med både matforumet och banansajten på att lägga upp detta. Dom har förhoppningsvis kollat på innehållet och sett att jag gör ett seriöst försök.
En annan anledning till att prova gratis hosts med subdomäner är att man kanske själv kan göra något liknande i framtiden. Kanske rent av blir ganska lönande.
Oläst 2005-11-18, 19:19 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Har hittat en gratis host som skulle kunna fungera.
Har nu hållit på en dag att hitta någon som duger och kommit fram till denna.
fbhosting.com

site:fbhosting.com = 88 500 träffar (Detta är lågt jämfört med andra)
Hittade heller inget krav att det skulle vara Engelska.

Dessa ska man se upp med:
freewebtools.com
usclargo.com
teachaim.com
siamindustry.com
ComVision2000.com
321webspace.com
melbart.com
Xaper.com
2ITb.com
dzite.com

De går inte att registrera sig på av någon anledning. Nyfiken på varför?
Vad man än skriver, får man ett meddelande att namnet redan finns och då har jag testat med namn så som:
fhdsjlkahfdsajklhfdsjkalf

Alla dessa fejksajter har en 'community architect'- logga som man lätt kan känna igen.
Oläst 2005-11-19, 14:55 #8
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Dom där freehosting ställena känns inte seriösa. Det finns massor av blackhat, spam sidor upplagda på såna här free webhosts så det är att utmana ödet att lägga upp sin sida på en sån. Det är värt varenda krona att ligga på en "riktig" webhost.
thoake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 17:34 #9
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Om materialet är inom samma område skulle jag absolut lägga allt under samma domän. Jag tror nog att du snarare förlorar än tjänar på att lägga det på flera olika siter.

Sen ser det inte alls seriöst ut att använda sig av gratis-hotell. Då är det nog till och med bättre att köra på något billigt skräphotell (då har du iaf en egen domän som du kan flytta med dig när det blir dags att flytta). Kör du på ett gratishotell nu till att börja med måste du ju på sätt och vis börja om när det senare blir dags att köra "på riktigt", iaf vad gäller inlänkar samt pagerank/trustrank. Jag är övertygad om att Google inte rankar gratishotell lika högt som siter som kör under egen domän.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 14:51 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Min erfarenhet hittils och anledningen till att jag väljer gratishotell är att det är för lätt att spendera pengar på något som inte ger något. Jag tror att många gör felet att börja seriöst med att betala annonser och hotell bara för att upptäcka att man går i back. Det finns massor med artiklar och e-böcker där ute som beskriver olika sätt att tjäna pengar men nästan samtliga metoder kostar pengar, e-böckerna kostar pengar och artiklarna kräver att du köper den saken eller den boken osv.
Under tiden man lär sig InternetMarknadsföring och testar olika saker tycker jag man ska göra det gratis.
Om jag fick frågan vilka sidor som är seriösa på internet så skulle jag säga att det känns som det är mycket få som är det. Även de flesta sajter som inte har en gratishost känns mer eller mindre oseriösa. Att kräka ner en sida med blinkande flashannonser på DN gör den sidan mer oseriös i mina ögon. Seriösa sidor borde väl vara myndighetsidor som inte har någon reklam alls. Kunskap och informativa sidor för mig känns seriösare för att de pratar mer med besökaren än sidor med köp, köp och köp.

Om du inte håller med mig vill jag gärna veta och varför. Jag vill inte verka som den som bestämt sig för något utan jag vill lyssna och lära mig så åsikter med vägledning välkomnar jag.

Vad tror du om detta:
De här försidorna som jag bygger upp, banansajten och nu någon sida som ska handla om etanol, kan jag väl använda endast som informativa sidor som inte är köpsidor. Dessa länkar till seriösa sidor och förhoppningsvis uppskattar besökaren sidans innehåll därför lite mer.
När dessa sidor får lite mer gratis trafik kan jag sedan prova länka till en webb host jag betalar för och lägger upp annonser. De här små webbsajterna kan jag har kvar eller prova byta till en betalhost för att se om det blir bättre. Blir det bättre så är det väl inte värre än att lägga ner gratis sidan. Innehållet är det som är jobbet och resten sköter google.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017