Citat:
Originally posted by Gustaf@Nov 17 2005, 22:06
vad använder ni för program för att göra mailutckick (exkluderat dem som skickar ut spam . T.ex. medlemsmail o likn. Skriver ni skript i PHP eller använder ni någon färdig lösning och isf vilken och varför/vad har den för fördelar/nackdelar? Allt från Observer till egna C++ program är intressant
|
Jag använder en egen customlösning då jag integrerar en massa saker i nyhetsbrevet.
Vi skickar nyhetsbrev varje månad, men att skapa nyhetsbrevet är gjort på några sekunder. Då vi väljer ledare, nyheter, tester, sajtnyheter etc. från vårt adminsystem så kan vår sekretrerare dra iväg ett nyhetsbrev om hon vill.
Vi har kopplat det till ett script som körs varje natt och pollar om det finns nya nyhetsbrev, vilket gör att nyhetsbrevet inte går iväg när det skapades, utan när det är lite trafik (Samt efter vissa optimeringar vi kör på sajten). Vi loggar också vilka användare som fått ett nyhetsbrev just den månaden. Detta gör att nya användare som registrerar sig automatiskt får senaste månadens nyhetsbrev och behöver därför inte vänta. Som plus är det bra iaf. om något går åt helvete, då vet vi vilka som fått nyhetsbrevet och vilka som inte fått det.
Allt är skrivet i PHP och väldigt "customize". Har man inte behov av det så skulle jag lätt välja en standardlösning i perl eller liknande som är snabbt och smidigt.