FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej. Driver ett handelsbolag med en vän. Vi har köpt in gymkort men betalt detta privat. Men jag vet att man kan göra avdrag för "friskvård".
Vilka belopp rör sig "friskvård" om? (Vi har köpt 2 gymkort a 2500 kr) Kan jag föra över pengar från företagskontot till mitt privatkonto nu, och vid bokslut redovisa kvitton för gymkort? Sökte i forumet men vill gärna ha mer info. Tack på förhand /A |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror det är 3300;- men är inte helt säker..
All friskvård är inte ok att dra av. Tex sa min ekonom att golf va lite tveksammt samt om du tränar på "fina gum" (tex sturebadet) så va det inte ok. Men om jag va dig så skulle jag ringa till skatteverket och fråga! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jocke har rätt. Dyra sporter är inte avdragsgilla, men ett gymkort för 2500 kr per år är det. Men, samtliga i företaget måste erbjudas förmånen, annars är den inte avdragsgill.
Du får inte heller göra avdrag för idrotter som inte kan anses bidra till friskvård. som exempel är det inte avdragsgillt med ett årskort i en bouleklubb eller schackklubb typ. Den fysiska ansträngningen och därmed bidraget till att hålla sig frisk är för litet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I enskild firma har jag hört att det inte går att göra avdrag för friskvård alls, då man inte räknas som anställd. Vet inte vad som gäller för handelsbolag, är man anställd som delägare i ett HB?
Det bästa är nog att kontakta skatteverket och fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Har jag inte helt fel så gäller denna föremån bara för anställda inte för ägare.
vco-systems han före mig ![]() I handelsbolag är man delägare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag läste faktiskt om detta här om dagen på sats hemsida, där står det tydligt att det inte gäller delägare i handelsbolag och enskilda firmor. Jag antar att det är skillnad om man även har andra anställda där som erbjuds friskvårdsbidrag.
http://www.sats.com/sv/sats_foretag/sats_corporate.htm Här finns även telnr till en kontaktperson hos skatteverket. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror inte på att man är ägare utan på just det faktum att man inte är anställd!! Gå några år tillbaka i tiden, då fick man inte ta ut traktamente i en enskildfirma eller handelsbolag eftersom man inte var anställd men tack och lov så har man iallafall ändrat på den regeln nu.
Man har även börjat luckra upp reglerna för friskvård/motion lite så att man i enskild frima/HB får ta med friskvård om man är i uppenbart behov av det för att kunna fortsätta sitt arbete. Någon som har dokumenterat ryggbesvär ex kan alltså få lov att träna styrketräning om det skulle kunna hjälpa personen att klara sitt arbete bättre istälelt för att bli sjukskriven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar.
DFT>> Intressant. Jag har ju inga besvär med kroppen, men då jag sitter mycket still kommer jag ju få det om jag inte tränar. Hur redovisar/motiverar man att man behöver ett gymkort? /A |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
http://www.skatteverket.se/infotext/.../motion.html#1
Är en bra länk.. men jag tycker inte att den svarar på frågan om bolagsägare. Man är iof anställd av sig själv så.. Eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||