Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Adresser med Mod_Rewrite

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-10, 19:39 #1
CyberStorm CyberStorm är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
CyberStorm CyberStorm är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
Har med hjälp av Mod_Rewrite ändrat adresserna till min sida från alternativ 1 till alternativ 2 nedan. Eftersom Alternativ 1 adresser i princip inte skall indexeras av Google. Hur är det då med alternativ 2? Är detta en bra adress ur sökmotorsynpunkt? Eller borde det se ut på något annat vis? (Adresserna nedan är bara för att exempelfiera)

Alternativ 1. http://www.karlstadguide.com/index.p...on_om_karlstad
Alternativ 2. http://www.karlstadguide.com/karlsta...on_om_karlstad
CyberStorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-10, 19:48 #2
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem

Då det gäller alternativ 1 så finns det idag inget som gör att de största sökmotorerna inte kan indexera dem.

Då det gäller alternativ 2 så skulle jag nog ta bort onödiga ord. I ditt exempel så skulle jag ta bort "om" och endast använda .../karlstad/information-karlstad/ eller nåt liknande. Bara onödigt att göra url:en längre än vad den behöver vara.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-10, 21:23 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Dessutom upprepar du sökordet karlstad. Jag vet inte hur dem ser på det men jag skulle nog helst kört

www.karlstadguide.com/information_om_karlstad (eventuellt tabort om då den inte har någon större betydelse)
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 07:03 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Nov 10 2005, 22:23
Dessutom upprepar du sökordet karlstad. Jag vet inte hur dem ser på det men jag skulle nog helst kört
www.karlstadguide.com/information_om_karlstad (eventuellt tabort om då den inte har någon större betydelse)
Håller med om uppreprningen av Karlstad. Inte för att det i sig har så stor betydelse, men det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag har även hört att sökmotorerna börjar fundera på hur de ska åtgärda alla indexerade sidor som har url:er i stil med http://www.nyckelord1-nyckelord2.com...nyckelord5.xxx. Vilket inte är så konstigt i och med att det är en form av spam.

Så att vara extra nogrann att inte upprepa sig är förmodligen något du har igen i framtiden.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 09:54 #5
King Edward King Edward är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
King Edward King Edward är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Bör det inte vara (ur SEO-synvinkel) bättre att köra en upprepning av karlstad, än att enbart köra det en gång?

När man byggar upp URL-er med mod-rewrite, brukar jag försöka att bibehålla menystruktren på sidan även i URLen, så därför ter det sig logiskt att urlen blir t ex www.minsida.se/proudkter/tv/32tum/, istället för www.minsida.se/32tum-tv/.

Givetvis är kanske det senare att föredra när man som besökare ska gå direkt till sidan, men jag vill gärna få in dem via startsidan, och sedan göra ett bra gränsnitt där man enkelt kan gå vidare. Så för mig är det nog viktigast att URLerna är sökmotorsvänliga snarare än besökarvänliga.

Vad tror ni?

// M
King Edward är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 19:15 #6
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by King Edward@Nov 11 2005, 10:54
Givetvis är kanske det senare att föredra när man som besökare ska gå direkt till sidan, men jag vill gärna få in dem via startsidan, och sedan göra ett bra gränsnitt där man enkelt kan gå vidare. Så för mig är det nog viktigast att URLerna är sökmotorsvänliga snarare än besökarvänliga.
Vad menar du med "få in dem via startsidan"?

Ju färre sökord du har i din URL, ju mer värde får dem. Om du inte är intresserad av att bygga upp något värde at "produkter" så hade jag skippat den.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017