FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Normalt, tja det beror lite på vad som skall göras och vem kunden är. Räkna som en del föreslår på ett högre timpris med dra ned antalet timmar i början/ge rabatt, risken är om du går ut med ett för lågt timpris och kunden återkommer eller har tipsat en annan att du får köra för ett alldeles för lågt pris totalt sätt.
Egentligen är inte timpriset så intressant utan snarare vad det färdiga resultat kommer kosta för kunden, faktiskt. OK gäller det löpande arbete som uppdateringar etc är naturligtvis det löpande priset intressant. Men om du tar 500:- timmen och får ett arbete klart på 1 timme och en nybörjare tar 175:- och behöver 4 timmar på sig för att göra samma arbete så är 500:- inte dyrt för en kund. Edit: Skulle kanske föreslå att du försöker ge kunderna ett fast pris för ett arbete i början. Du verkar lite "ny" på det här området (om du ursäktar, inte illa menat) och att du då drar till med 400:- i timmen, kunden sätter det i relation vad han tjänar i timmen, hans anställda, hans bilmekaniker/rörmokare, kan det bli lite tufft. Men om du sätter ett pris som 10.000:- före ett arbete kommer hansätta det i relation till andra saker, som en annons, tryck av en broschyr, bildekaler etc. Edit2: Och så här skall man inte göra i WN, dvs gör en redigering där man tillför ny information. Det försvårar för de som skall svara eller kommentera inlägget. :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla tips!
Japp, jag är helt ny i området! Har inte gjort mitt första riktiga jobb än! (sen jag fick min F-skatt sedel). Så därför ville jag få lite kött på benen innan, och det har jag fått nu ![]() Tack alla som hjälpte till ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det tråkiga är risken att inte få betalt alls när man ej tar en del av summan i förskott..
Jobbade ett tag för en ganska stor firma, håller fortfarande på och försöker få betalt.. Inkasso spelar ingen roll då dom redan har miljoner i skulder och min lilla faktura på 30 000kr bryr dom sig inte om.. Jag har nu använt Intrium men vad ska dom göra? Staten vill ha sina skatteskulder först skulle jag tro... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon skrev här att man tar betalt efter vad man tror kunden kan betala. Bra och dåligt vill jag påstå.
Gjort ett jobb åt en bevakning och livvaktsfirma. Tog väldigt lite i betalt, en jobbarkompis kontakt, eftersom kunden var krävande och arbetet tog längre tid än väntat, så ångrar jag priset i efterhand. På tok för lågt. Men han vidarebefodrade några bekanta till mig och det blev fler jobb. Men inte speciellt mer betalt. Detta eftersom han talade om priset för dessa personer, som han hade betalat. Detta var en nackdel med "billig hemsida". Svårt att öka priserna i dessa lägen, man låser sig fast. Nu tar jag enbart ett fast pris baserat på ca timmar, med en paragraf i avtalet som beskriver arbetstid och kundens önskemål. Går kunden efter en stunds kodande en helt annan väg så ökar ersättningen efter jobbets förändring i tid. Tar även betalt 30% efter avtalets undertecknande, och resterande innan lverans. Detta för att försäkra sig om att få något betalt ifall kunden helt enkelt struntar i avtalet. Ännu inte varit med om detta, men det kanske kommer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Karlgren skrev:
Citat:
|