FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Behöver hjälp med att värdera en sida jag äger. Sidan är inom finans & investeringar (ej lån).
- Inkomster ligger på ca 5000 kr i månaden just nu. Ökat senaste fem månaderna. - Ca 10 000 sidvisningar i månaden. - Två år gammal. - Rankar topp 2-5 på alla relevanta sökord jag kan komma på. - Behöver 30 minuters underhåll en gång i kvartalet för att manuellt uppdatera 12 sifferkolumner. Superenkelt. Har vi någon magisk formel på vad en site likt denna kan bli värderad till? Spekulation? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Man brukar oftast kolla på månadsinkomsten * 24 månader. Är det en nisch som kommer hålla i sig framöver? Utan att veta vilken hemsida osv så är det oerhört svårt att bedöma men om det finns växtmöjligheter så kan det vara värt alltifrån 100 000 - 150 000 SEK?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Oftast vill köparen se att det är en stabil inkomst, dvs att den har legat på liknande nivå under en längre period. Om det ex enbart varit 5 000 kr/mån den senaste månaden så är osäkert att använda denna som grund.
Som Axel nämner så kan det vara 24 månder, men det kan likväl vara 12-18 månader... allt beror på nivån av osäkerhet. Om du tjänar såpass mkt som 5k/mån och enbart jobbar 30 minuter/kvartal så skulle jag hålla på den åtminstone 6 månader för att kunna påvisa stabil inkomst. Mina tankar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Stort tack både Axel och Anders för input!
Ja, tanken är att hålla på siten ett tag framöver och hitta nya vägar för siten att få fler besökare = mer inkomster innan en eventuell försäljning sker. Är ni fler där ute som kan ge er synvinkel på det så är det välkommet! :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|