FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
jag har köpt in några småtjänster inom content och databasinmatning via Upwork och Freelancer och undrar nu om någon i detta forum vet hur detta ska bokföras. Jag har tittat runt en del och hittat lite olika svar på detta men tänkte köra på nedan, vad tror ni? Exempel nedan vid inköp av en tjänst som kostat mig 200 SEK: 1930 Bankkonto Kredit 200 6543 IT-tjänst utanför EU Debet 200 2614 Utgående moms 25% Kredit 50 2645 Ingående (avdragsgill) moms, utland Debet 50 Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hade kört mot 4531 istället för 6543 för att få det rätt samt korrekt i momsrapport vid automatgenerering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ah, det tillkom i BAS 2015: http://www.bas.se/a15.htm
Tack för tipset. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar.
6543 är egentligen bara en kopia av 4531 där jag döpt om den till IT-tjänster för att kunna skilja mellan olika tjänster som köps in. /mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej du har lagt in momskod på det kontot också då?
Dock är väl tjänsterna du har köpt kostnader för att få/öka intäkterna vilket gör att kontoklass 4 vore det korrekta eftersom det kan anses ha en direkt koppling, i alla fall enligt mitt tycke ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Japp, det ser ut som att det ligger en momskod (22 - inköp av tjänst utanför EG 25%) på också, se bild.
Kontoklass 4 vet jag inte riktigt vad det innebär men slog precis upp det och det låter rimligt som du säger. Ska kolla om det går att skapa egna konton i kontoklass 4, men det borde väl gå. /mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ah ser ut att vara inlagt korrekt för momsrapporten.
Jadå ska gå utmärkt att skapa egna där men det mesta finns redan om man letar noga ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|