FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||||||
|
|||||||
Mycket flitig postare
|
Enligt mig har Mike Mann en av dom bästa domänportföljerna i världen.
Jag är vän med honom på Facebook där han varje vecka postar lite roliga domänförsäljningar och ibland köp som han gör. Jag tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allt som rör honom men även där jag postar alla försäljningar så ni får en inblick i dom priserna han köper och säljer sina domäner för. Några inlägg han skrivit nu: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Galen portfölj.
Intressant vore att höra hur mycket han blöder i förnyelsekostnader varje år. Har en bekant här i Sverige som sitter på drygt 3000 domäner, det är betydligt mindre än den där herren antagligen men det är ändå en årskostnad på drygt 300 000kr för att avrunda neråt. Då måste man göra ett par bra försäljningar per år för att hålla sig break even. Givetvis får man hoppas att en viss andel kan dra in lite pengar på sin parkering men det brukar av erfarenhet inte vara många kronor. Tycker det är en intressant aspekt som många inte tänker på när de värderar en portfölj. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis, det är nog rätt många storportföljägare som går back årligen pga det, speciellt idag när parkeringsintäkterna är fjuttiga. Drar domänen inte in sin egen förnyelsekostnad på ett år så..
Men sen är det avsevärt bättre type-in siffror på en medioker .com vs en medioker .se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Precis resultatet är intressant här inte intäkter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag köpte nyligen en domän av en kille som har över 400 000 domäner. Han säljer inget under $5000 - spelar ingen roll hur kass domänen är.
Jag tycker samma nu som jag tyckt och sagt i 10 år nu, senast 2013. Kostnaden för domännamn bör ökas med 200-400 % för samtliga TLD. - Det hade blivit dyrare för spammare att massregistrera domäner. - Folk som har tusentals domäner hade börjat avregistrera mängder och gjort att fler är lediga till andra. - Privatpersoner och småföretag hade fortfarande haft råd att lägga till exempel 400 kr / år för ett domännamn. Senast redigerad av Jim_Westergren den 2017-03-14 klockan 09:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag fick svar från honom nu att han har 250 000 domäner i sin portfölj. Någon som har koll på vad en .com domän kostar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Två nya att lägga till i listan:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
250 000 * 78,50 = 19 625 000 SEK. Fyfan, nästan 20 miljoner om året bara i förnyelsekostnader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur ser det ut framöver tror ni, kommer domänen fortsätta ha sådan kraft? Eller kommer sökmotorerna göra domänen mindre och mindre relevant? Många vet inte om de skriver i sökfältet eller i adressfältet, vilket iofs inte är så konstigt eftersom det ofta är samma nu för tiden. Kan bli lite surt att sitta med 400 000 domäner om domänen inte längre anses viktig... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|