FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Tänkte se om detta är rimligt och görbart. Jag vill alltså skapa en enkel email-tjänst likt hotmail eller gmail o s v. Har tillgång till MySql (one.com) och letar efter någon open source-variant. Följande krav: - Design, åtminstone möjlighet att lägga in min logga. - Fast sidfot med länk i allas email i marknadsföringssyfte. - Mobilanpassad/responsiv - Snabbt att installera och administrera utan större dagliga insatser. Alltså, går detta att göra hyfsat enkelt och tips på open source, tack! Med vänlig hälsning /Olof |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag kan ha fel och har det ibland (vilket flertalet trådar på wn säkert kan visa), men här tror jag verkligen att du ska leta efter ett annat projekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bra tråd, jag tänkte starta sökmotor som google, har sql konto på one, nån som kan tipsa om open-source?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kom med konstruktiv kritik, sarkasm är onödigt.
Jag skulle säga kör, även om det inte är en bra idé enligt vissa så kan lärdomar vara värdefulla. En eloge att TS har en ambition och dessa bör uppmuntras. Jag minns en Lindalicious som toksågades av många, vet inte hur många som skrattar åt henne nu. Kan ni inte komma med något positivt och konstruktivt, knip igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tycker Piratens inlägg var vettigt, i samma stuk som TS. Att du som förmodligen mer erfaren säger "kör" när en person i princip frågar "kan jag göra en kopia av gmail? Jag har mysql" är i mitt tycke värre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att vara sarkastisk är inte konstruktivt. Det hjälper inte heller de som kanske inte vågar ställa frågor eftersom de på förhand gissar att det endast kommer sarkasm. Ännu en orsak till varför folk lämnar WN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack (till vissa) för svar. Har, som säkert många har förstått, ingen erfarenhet av mail-system. Anledningen till att jag nämnde mysql var att jag såg nån lightvariant av maillösning som använde php o mysql. Verkade smutt vid tillfället.
Tänkte om det fanns t ex färdiga open source forum med viss inbyggd mailfunktion, så kanske det fanns färdiga Open source mailsystem som man kan hantera själv på ett webbhotell. Det affärsmässiga kan man ju alltid diskutera men tanken var att erbjuda ett gratis mailkonto i en kontext. Som alternativ till att bara signa upp sig på en maillista. Har någon en lightvariant på mailsystem som vore enkelt att köra så är det bara att hojta. Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man brukar dela upp e-post servrar i tre kategorier:
1) Server som skickar och tar mot e-post via "Simple Mail Transfer Protocol" (SMTP) kallas för "Mail Transfer Agent (MTA). 2) Server som levererar e-posten till e-post-klienten via ett protokoll så som POP3 eller IMAP kallas för "Mail Delivery Agent" (MDA) Oftast räcker det med dessa två, men om man vill kunna komma åt e-posten via webbläsaren behövs en ... 3) Webb-server som fungerar som e-post klient, typ Hotmail eller Gmail i stället för t.ex. Outlook eller Thunderbird. Det finns även servrar som har alla tre delarna inbyggda. Du kan se en lista på e-post servrar här: https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_mail_servers De vanligaste är Postfix som MTA och Dovecot som MDA. Som web-server ser Mailpile lovande ut ... För att installera dessa krävs mer än bara ett webhotell, jag rekommenderar att du skaffar en virtuell privat server (VPS) och testar dig fram. Det finns mycket billiga VPS:er (1). Jag kan rekommenderar HostHatch (2) där du kan få en stabil VPS i Stockholm för ca 15kr/månad. 1) Lista på VPS-leverantörer: http://vps-list.cryto.net/index.php?action=list 2) HostHatch: https://hosthatch.com/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Oavsett om du ska erbjuda den till kunder, gratis eller betalande, eller bara ha för privat så backup, backup och återigen backup.
Och säkerställ att den fungerar genom att testa att återställa med jämna mellanrum och att det är enkelt för dig. Se till att både kunna skala vertikalt ( öka CPU, disk, minne ) och horizontellt ( öka antalet servrar ). Enklast är att börja med vertikal skalning för att sen börja dimensionerna med lastbalansering och fler servrar. Här finns en guide om du enkelt kan komma igång med en server uppsättning: https://www.howtoforge.com/tutorial/...and-ispconfig/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle rekommendera att du sätter upp en privat miljö hemma och labbar med, På ex ngn gammal dator eller med en virtuel maskin,
Lär dig hur systemet fungerar, det är tyvärr inte så enkelt som att bara "Installera och köra" Skall du erbjuda hosting av mail så bör du kunna hantera, Backup, Säkerhet, Domänhantering (om du skall ha olika domäner) Dns hantering, Spam hantering, Hacker attacker är väldigt vanliga mot mailservrar (alla servrar) Att erbjuda ngn en eposttjänst som inte säker och med ngn bakom som kan hantera den fullt ut är ingen bra ide. Dessutom så får du inte erbjuda tjänster till 3:e part på ett vanligt webbhotell. Men som sagt, Ge inte upp, labba hemma och lär dig så mkt du kan innan du startar ngt "live" Tro mig, det tjänar du på. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|