FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sitter för första gången med i ett projekt där en majoritet av medlemmarna inte har en teknisk bakgrund. Projektet är av typ välgörenhet, spänner sig över 3 år, gäller insamling av c.a 5M (10% insamlat) och involverar 4 personer spridda över världen. Jag är den ända med teknisk bakgrund, resterande jobbar inom andra områden.
4 månader in och de är fullt kaos – något ingen vill inse. Kommunikation sker via mail, whatsapp och Facebook. När ett beslut har tagits är de upp till varje enskild person att ta ansvar och planera, något som inte sker. +400 mail på 4 månader gör att information försvinner, de är svårt att sätta sig in i saker och de hör till vanligheten att deadlines missas. Är själv utvecklare. Har jobbat med Github-issues i snart 8 år och Todoist vid sidan av jobbet. För att göra en lång historia kort så har jag presenterat en rad med olika projektplattformar för den mest tekniskt lagda personen i gruppen. Blev direkt bemött med oförståelse när förklarade varför jag tyckte de kanske är dags med ett verktyg som håller koll för oss. Kollade runt lite i min omgivning och de här verkar vara ett vanligt problem. Många verkar vara dum-snåla när de gäller sin egen tid och anser att planering är helt onödigt. Jag kan omöjligen vara den första som försökt pusha på folk verktyg/plattformar som Todoist. Någon som har nått tips på hur man gå till väga eller kanske en bättre lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Svårt... Kanske sätta upp Trello? Ha en tavla med olika listor typ:
1. Idéer 2. Planering närmaste tiden 3. To do 4. Avklarade saker om du sätter upp allting och kör en 15 min genomgång borde även de som är inte är så tekniska fatta... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
På frågan om vad han tyckte om de fick jag följande svar. Citat:
Ingen som har erfarenhet av de här sedan tidigare? Även om folk i projektet inte använder de, skulle de te.x fungera att tilldela folk uppgifter med tillhörande deadlines? Typ som en read-only platform där jag och möjligen en till tilldelar och planerar och resterande får notifikationer när något ska göras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Slack låter som din lösning. Skapa olika rum (ex. programming, design, content, sales, general). Ger en öppen och transparent inblick och med möjlighet att andra pushar på mindre inaktiva personer. Koppla ihop med Todoist så att det pushas till Slack-kanalen när någon har markerat något som klart.
Tvinga att allt och precis allt ska gå igenom Slack och inga andra kanaler. Man kan ha 1on1-chatter om man önskar - och du ser även online/offline-status. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Hehe, har spenderat 3 veckor med att få en i teamet att registrera sig i en Google mailinglista som ja skickade en inbjudan till. Att trycka på en knapp i ett mail och registrera sig är för svårt, tänk då hur jobbigt/stort steg de vore att börja använda Slack ![]() Hade själv gärna använt de och gör de också, men inte för de här projektet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Slack är enkelt även för den som inte är tekniskt lagd, finns en rad smidiga plugin så du kan skapa dina egna status-kanaler och dylikt. Det går också lätt att integrera med projekthanteringsverktyg som exempelvis JIRA. Informera bara personerna om hur ni väljer att använda det så bör det inte vara några större bekymmer oavsett bakgrund. Känns mer som kommunikationsproblem än något annat och din inställning att de inte ens klarar av att trycka på en knapp är kanske en indikation på att det är annat som ställer till bekymmer
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2016-05-23 klockan 23:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Suck. Veckors av planering och idag får jag ett mail som kan sammanfattas med; va jobbigt de blir, skapade ett excel-ark som jag delade via Google Docs istället, hoppas de blir bra.
Vad gör man egentligen, ger snart upp. Citat:
Citat:
Man får en chans, sedan försvinner meddelandet i cyberrymden. Blir lätt så här enligt egen erfarenhet när man jobbar med folk som aldrig jobbat med datorer innan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om det är så att de aldrig jobbat med datorer innan så måste man nog nästan finnas på plats för att det ska fungera, åtminstone under en period i början.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Efter att ha drivit projekt sedan 2000 inom olika branscher och konstellationer.
- Lägg fram förslag själv, se till att de är så konkreta att det kan fattas beslut vid projektmötet, på så sätt så får de lite krasst rätta in sig i ledet. - Ha enskilda samtal mera frekvent än i större grupper, eftersom kunskapsnivån verkar vara låg så blir det en bättre dialog eftersom motparten då kan ställa frågor utan att framstå som dum. Risken med större grupper är annars att börjar någon att kackla så kommer alla till slut att kackla och då blir det ingen framdrift över huvudtaget. Brukar säga i aktuella fall att man får vara en blandning av psykolog och säljare. Först säger du varför du vill göra si eller så och därefter förklara varför. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|