FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur skriver man javascript så att nummer tolkas (i detta fall) som 11 ?
Testat med alla möjliga paranteser, men det verkar som nummer alltid tolkas som nummer och inte som 11.... ![]() ![]() ![]() var nummer=11; var brand=nummer.getAttribute("data-kod"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Den koden du visar kan inte fungera då getAttribute() måste användas på element och det du ger den är en integer. Du kan ju aldrig hitta "data-kod"-attributet i siffran 11?
Vet inte om jag lyckas förstå dig rätt (kanske är trött) men har du något annat exempel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Varför är det så svårt att på ett logiskt och begripligt sätt förklara vad det är du vill göra?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår inte vad du vill uppnå. kan du beskriva det mer utförligt.
11 är ju ett nummer, men jag tolkar din fråga som att du INTE vill att 11 ska tolkas som nummer, då begriper jag inte vad du vill. Här lite utbildningsmaterial.... Attribut: http://www.w3schools.com/jsref/prop_node_attributes.asp Datatyper: http://www.w3schools.com/js/js_datatypes.asp Variabler: http://www.w3schools.com/js/js_variables.asp Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-06 klockan 10:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej.
Tack för svaren och beklagar min diffusa frågeställning. Jag anropar en funktion och skicka med elementnamnet som "parameter/variabel". Jag har förstått att det finns smartare sätt t.ex via jquery osv, men jämför alternativen här under. (alt 2 ger felkod TypeError: e.getAttribute is not a function). Alt1. var brand=knapp2.getAttribute("data-kod"); Alt2. var e='knapp2'; var brand=e.getAttribute("data-kod"); Tack för länkarna, måste läsa lite grundläggande.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Funktionen du anropar, alltså getAttribute existerar inte på objektet (i de här fallet brand och knapp), vilket är varför felet ges. Men istället för att förklara vad du tror att du gör, skulle du inte kunna förklara vad du vill uppnå istället?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag löste det med jquery istället.
Där gick det att påverka selector med en variabel. var e='knapp2'; var brand=$('#'+e).attr("data-kod"); tack för era svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så du ville hämta ut ett attribut ur en HTML-tagg, där id:t på taggen är variabel. Varför sa du inte de :/ Koden du postat tidigare har inget med koden ovan att göra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Koden tidigare var ett lysande exempel på icke fungerande kod :-) Det som störde mig var att alt1 fungerade och alt2 ej fungerade.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du hade alltså velat ha något såhär:
Kod:
function getAttributeFromId(id, attribute) { var e = document.getElementById(id); return (e && e.hasAttribute(attribute)) ? e.getAttribute(attribute) : null; } Kod:
var btnAttribute = getAttributeFromId("knapp2", "data-kod"); Senast redigerad av x264 den 2015-09-07 klockan 07:28 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|