Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor om Moms

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-24, 15:13 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard Frågor om Moms

Hej, jag ber om ursäkt ifall några av frågorna är dumma, men det är inte så lätt i början och det är viktigt att man verkligen förstår, istället för att man bara förstår hälften liksom..

Jag har lite funderingar om moms som jag hoppas att någon orkar reda ut åt mig. Utgå ifrån att man är momsregistrerad och godkänd för F-skatt.

Det går bra med Ja och nej som svar också.

1. Ska man betala moms på allt man köper som företagare?

Exempelvis - En butik säljer en dator till mig för 6000 kr exkl. moms. Innebär detta då att jag också ska betala momsen på denna?


2. Ska alla som köper något av dig betala beloppet + moms till dig?

Exempelvis, ett företag köper annonsutrymme på din hemsida för 600 kronor exklusive moms. Innebär detta då att den faktiska betalningen som jag får in till mitt företag blir 600 + moms?

3. Om man bokar en resa eller boende via företaget, ska momsen från dessa köp då räknas som ingående moms?

4. Vad händer ifall jag köper grejer för 40 000, men jag har bara sålda tjänster för 20 000. Innebär detta att jag får tillbaka moms?


5. Om man köper saker utomlands, hur blir det då med momsen?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 17:53 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
1. Ja, du betalar momsen. Denna kvittas sedan mot moms som du har fått från dina kunder. Skillnaden betalas ut/in av på F-skattkontot hos Skatteverket.

2. I stort sett alla betalar moms till dig. Momsbefriade föreningar kan undantas ibland (osäker på hur detta fungerar). Momsen bestäms av vad du säljer; frakt, resor, mat och böcker är de vanligaste med andra momssattser än 25%.

3. Korrekt, ingående moms är momsen som du betalar (förvirrande namn). Tänk på att dina exempel inte har 25% moms.

4. Korrekt, du får moms av skatteverket varje månad, kvartal eller år beroende på din valda momsredovisningsperiod. Skatteverket har ett F-skattkonto där detta sätts in och betalas ut, logga in med din bank-id för att se status.

5. Utomlands är krångligare, beror på om det är EU-land eller inte, om det är en vara eller en tjänst, om det är privatperson eller företag m.m.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-25, 11:12 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När du räknar i resultatkalkyler så ska du alltid räkna exklusive moms.

När du kommunicerar med kunder så ska du alltid kommunicera priset INKLUSIVE moms när du pratar med privatpersoner och organisationer som inte redovisar moms som de flesta ideella föreningar, myndigheter m.m.

När du kommunicerar med företag (AB, KB, HB, Enskilda firmor m.m.) så ska du alltid ange priset EXKLUSIVE moms.

Du ska i båda fallen vara tydlig med om momsen ingår eller inte, för du kan aldrig förutsätta att motparten vet vad du menar. Tydlighet skadar aldrig i detta fall.

Lyssna dock alltid på hur din kund vill ha priset presenterat, det kan avvika ibland, exempelvis om en privatperson köper något som denne sedan stoppar in i sitt företag som ett "utlägg", då behöver kunden veta både vad som är priset exklusive moms samt hur mycket moms som ska betalas.

När du kommunicerar med leverantörer så är det du som bestämmer om prisangivelsen ska inkludera moms eller inte. Var dock lika tydlig med att fråga om moms ingår eller inte om inte leverantören är tydlig med det.

Undvik missförstånd genom att vara tydlig i din kommunikation.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-08-25 klockan 11:14
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-25, 14:46 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
3. Korrekt, ingående moms är momsen som du betalar (förvirrande namn). Tänk på att dina exempel inte har 25% moms.
Tänk bokföringsmässigt, inte likviditetsmässigt.

Ingående moms kommer på ingående faktura
Utgående moms försvinner på utgående faktura
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017